Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

«Et utstillingsvindu for grønn skipsfart», sa daværende samferdselsbyråd Arild Hermstad fra MDG om de nye elektriske båtene.

Men Aftenposten skriver at nå brukes kun to av fem båter. Fra mandag vil tre av båtene være i drift, og en av de gamle settes inn som reserve.

– Forsinkelser grunnet covid. Fergene ble levert senere enn planlagt, og det forsinket også innkjøring, rekruttering og opplæring. Siste båt skulle vært her i april, sier Steinar Mathisen, daglig leder i fergerederiet Boreal sjø, og lover godt:

annonse

– Fra og med neste uke går vi over på en ny ruteplan som skal gi mer forutsigbarhet, sier Mathisen.

Les også: Oslos karbonfangst blir enda dyrere: – Milliarder av kroner rett i dass (+)

I stedet for halvtimers ruter til Langøyene vil det nå kun vil gå én båt i timen. Men han beklager. Det har også vært en feil som gjorde at el-fergene måtte kjøre på biodiesel.

annonse

– I mai hadde vi cirka 50 prosent elektrisk drift, sier Mathisen. Feilen er nå rettet opp og fergene kjører for det meste elektrisk.

Trafikkselskapet Ruter krever penger. Boreal må betale fem millioner kroner i gebyr. Av de går det 3,9 millioner for å ha brukt diesel istedenfor elektrisitet. Men Mathisen ønsker ikke å kommentere de økonomiske konsekvensene knyttet til oppstartsproblemene.

Les også: Profilert musikk-journalist: – Det som skremmer meg med MDG er holdningene og fanatismen (+)

Arild Hermstad i MDG. Foto: Terje Pedersen / NTB

Boreal Sjø ble tildelt kontrakten «Båttjenester Indre Oslofjord 2021»

Ruters båttilbud i Indre Oslofjord vil bli betjent av Boreal Sjø med fem nybygde, elektriske båter. Båtene vil være universelt utformede, ha god utsikt og plass til langt flere passasjerer enn i dag, skriver Boreal Sjø i 2020. Fra sommeren 2022 vil alle de fem elektriske båtene være i drift. Det er første gang Boreal Sjø inngår kontrakt med Ruter, etter anbudskonkurranse med totalt fem tilbydere.

– De virkelige vinnerne i denne konkurransen er kundene, som jeg tror vil strømme til de nye flotte båtene. Det kommer til å bli fantastisk å nyte utsikten om bord, mens båtene seiler stillegående, uten utslipp til rekreasjon på øyene, sier administrerende direktør i Boreal Sjø.

Øyene i Indre Oslofjord er populært, og 2018 var et rekordår med 1,2 millioner reisende.

Tybring-Gjedde angriper «bilfritt byliv»: – Egoistisk politikk for de få (+)

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse
annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon