NB! Bildet er manipulert. Trafikklys hvor alle tre lysene viser rødt. Kaos. Anarki. Rødt lys overalt. Forbauselse. Umulig forbud. Stopp. Forvirring. Uventet. Ulogisk. Negativt. Pessimisme. Pessimist. Uvirkelig. Ingen utvei. Synsbedrag. Å se syner. Angst. Uønsket overformynderi. FOTO: SCANPIX

Det er ingen hemmelighet at det norske mediehuset krenger mot babord, selv om pressen nekter for dette. Det går over stokk og stein. Det klippes og limes med formål om å få de eller det som ikke passer inn i deres format til å se mest mulig skummelt ut. Det drives fremdeles klassekamp selv om den klassiske arbeideren blir erstattet med maskiner og autonome systemer. For å understreke min påstand så ønsker jeg dele mitt inntrykk av noen saker fra media.

Mediehuset danser

Følgende gikk for seg under dekningen av valgkampen mellom Hillary Clinton og Donald Trump: På NRK Dagsnytt 18, som sendes over radio og TV, så fikk en ekspert spørsmål om hvem som ville vinne valget. (Husk at dette ble filmet.) Vi kunne se et studio og rommet ved siden av studioet, som var delt med et lydtett vindu. På spørsmålet svarer eksperten att det er sannsynlig at Hillary Clinton blir neste president. Bak det lydtette vinduet kunne vi se en kvinnelig tekniker strekke armene opp, hun stilte seg opp og begynte å danse, tydelig begeistret.

Midt imot satt en mannlig tekniker. Han så litt bekymret opp mot hun som danset, lente seg frem og sa noe som vi ikke kunne høre, og plutselig satt hun seg ned igjen og så inn i dataskjermen foran seg. Hun forstod nok ikke att dette ble filmet. Hun trodde nok at dette kun var men for radio. Jeg snakket med venner om denne episoden, men ingen av dem hadde sett sendingen. Noterte meg dessverre ikke hvilken ukedag dette var.

 

Vakre kvinner

Den 10. november 2016 kl. 6.00, skrev Sigrid Hvidsten i en kommentar hos Dagbladet med overskriften “Det må være lov å bli deprimert av damene på dette bildet”.

“De er hvite. De er høye. De er tynne. De har trange kjoler, rette neser, fyldige lepper, lange legger, høye hæler. De har håret i perfekt fønet midtskill med krølltangkrøll nederst.
Det er vanskelig å si hvor gamle de er, for de har oppsiktsvekkende få rynker i panna.
De er Trumps kvinner og Trumps kvinner ser ikke ut som vanlige kvinner.”

Kommentaren fortsatte så med en lang tirade mot kvinnene på bildet. Hvor ble det av Vær Varsom-plakaten?

Arbeideren

Produksjonsmedarbeideren, lagerarbeideren og bussjåføren blir nå i alt raskere takt erstattet av autonome systemer og roboter. Tesla, Samsung og Apple har eksempler på dette. I noen industrisektorer har man nå “lights out”-produksjon, hvilket betyr att menneskene slukker lyset og går hjem. Fabrikken og produksjonen greier seg fint på egen hånd.

“Not only is it lights out,” says FANUC vice president Gary Zywiol, “we turn off the air conditioning and heat too.”

Hvorfor er ikke denne høyst relevante omveltningen mer i fokus, istedenfor kommentarer på slipslengder?

 

Endringer må til

Mange med meg har forstått at den etablerte pressen har fiksert seg på President Donald Trump, Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug og folk med stor formue. Vi har et mediahus som tegner Hitler-bart (VG) på president Donald Trump, som måler tidsbruken på håndtrykk og som danser synkront i glede over denne kursen. Det kan umulig drives god, nøktern og observant journalistikk på denne måten. Det er på tide med en endring.

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]