Illustrasjonsbilde. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Inntil nylig var prisfall i det norske boligmarkedet et fremmedord. For veldig mange. De som har levd noen år har glemt, eller fortrengt, at boligmarkedet faktisk kan falle. Og det ganske så kraftig. Etter frislippet av kreditt på midten av 1980-tallet blåste det seg opp en bolig- og gjeldsboble som førte til at boligprisene her til lands i perioden 1988-92 falt rundt 40 prosent

Storbankene, tidligere sikre som banken, gikk overende og ble overtatt av Staten. Aksjonærene tapte alt. De som var så heldige å ha penger i 1992, og kunne delta i bankenes opphørssalg av boliger, gjorde århundres boliginvestering.

Siden den gang har boligmarkedet gått ”sky high”. Fyrt opp av en stadig lavere renter og mange år med reallønnsvekst blant norske husholdninger. Og et bankvesen som var mer enn villig til å låne ut penger til boliger. Som jo var nesten sikrere enn banken.

Den fantastiske oppturen i boligmarkedet er kun blitt avbrutt av noen kortsiktige korreksjoner, hvorav Finanskrisen var den største. Dog, sett i perspektiv tilbake til 1992, var dette bare som en krusning på himmelferden å regne.

Mange såkalte sjefsøkonomer (som alltid bommer på hvor både boligpriser og renter tar veien) har lenge spådd at vi har en boligboble i Norge. Og da spesielt i hovedstaden, Oslo, som i 2016 opplevde en formidabel prisoppgang på 23,3 prosent. En oppgang media skal ha en god del av æren for.

Under siste års oppgang i boligmarkedet har aviser, både på papir og nett, fråtset i artikler om boliger som har gått over prisantydning. Og hvor mye den glade selger har tjent på boligsalget. Tipset av megler, eller en som står denne nær. Ja, for er det noe vi i dette landet som ligger i verdenstoppen i å eie vår egen bolig leser, så er det boligstoff. Det selger.

Så, etter å ha vært en god bidragsyter til haussingen av boligmarkedet, får vi et værskifte ved påsketider i år. Boliglånsforskriften som Regjeringen vedtok fra nyttår, og som skal gjelde frem til sommeren 2018, begynner å virke etter hensikten. Å bremse prisgaloppen i det overopphetede boligmarkedet i Oslo. De siste tallene for september viser at psykologien i markedet har spredd seg til resten av landet.

Nå konkurrerer media om å lage de ”beste” artiklene om hvor mye boligmarkedet har falt. Og hvor mye det kan falle videre. Og hvor mye de som kjøpte bolig for bare noen måneder siden har tapt. Disse artiklene er uten tvil med på å forsterke den negative trenden, og frykten i boligmarkedet. Eiendomsbransjen selv prøver så godt de kan å stagge frykten, om at dette bare er en sunn korreksjon. Og at boligmarkedet snart skal opp igjen. Men å snu et marked hvor alle nå skal selge før de tør kjøpe er ikke lett. Spesielt ikke hvis media bidrar til å forsterke frykten.