Stjørdal 20121112. På randen av konkurs. Spareplan for konsernet innebærer både salg av Widerøe og andre datterselskaper som SAS Ground Services. Her et fly fra Widerøe på Trondheim Lufthavn Værnes. I bakgrunnen halen på et SAS-fly. Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Som første flyselskap i verden, skal Widerøe til våren ta i bruk jetflyet Embra E-190-E2 på kommersielle flyginger. Dette gleder reiselivsbransjen.

24. og 26. april 2018 setter Widerøe og den nye jetflytypen Embra E-190-E2 kursen mot henholdsvis strekningene Bergen -Tromsø–Bergen og Bergen–Bodø–Bergen.

– Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.

I en pressemelding beskriver Widerøe flyet som neste generasjons miljøvennlige fly, og sier flyet vil bidra til en bærekraftig framtid for norsk luftfart.

Reiselivsbransjen i vest og nord stiller seg positive til strekningsvalget.

– Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, administrerende direktør i Fjord Norge AS.

Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor, opplyser at selskapet gleder seg stort til å ta imot jetflyet når det lander for første gang i Norge. Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor, sier det blir spennende å se hva slags muligheter flytypen vil gi regionalnettet.

–Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene, sier Snekkerbakken.

(©NTB)

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]