FILE PHOTO - The Facebook logo is displayed on the company's website in an illustration photo taken in Bordeaux, France on February 1, 2017. REUTERS/Regis Duvignau/File Photo

Facebook utvikler verktøy for å offentliggjøre hvem som står bak politiske annonser på det sosiale mediet, etter kritikk for mangel på gjennomsiktighet.

– Gjennomsiktighet hjelper alle, spesielt politiske overvåkingsgrupper og journaliser, med å holde annonsørene ansvarlige, skriver Facebooks visepresident Rob Goldmann i et blogginnlegg.

Han understreker at alle bør kunne se hvem annonsøren er og hva slags innhold de publiserer.

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg sier alle annonser skal bli mer gjennomsiktige, ikke kun de politiske.

Facebook opplyste i september at de hadde funnet flere tusen kontoer som øyensynlig ble driftet av russiske brukere. Senere avdekket de også 450 kontoer som inneholdt betalte annonser verdt rundt 100.000 dollar.

En foreløpig intern granskning viser at de falske kontoene ble brukt til å kjøpe annonser som ble laget for å fyre opp under politiske stridstemaer før, under og etter presidentvalget i USA i fjor.

Facebook sier de vil teste de nye verktøyene i Canada neste måned, og at målet er å ha de på plass før mellomvalget i USA neste år.

(©NTB)

Annonser

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]