Schibsted fikk et driftsresultat på 783 millioner kroner før av- og nedskrivninger (EBITDA) i tredje kvartal, mot 572 millioner kroner i samme periode i fjor.
Mediekonsernet omsatte for totalt 4.161 millioner kroner i tredje kvartal, noe som er en økning på 10 prosent dersom man sammenligner med tredje kvartal i 2016.
–Vi er glade for å presentere et sterkt resultat i tredje kvartal for Schibsted, med en økning i EBITDA på 37 prosent. Som tidligere i år, er veksten et resultat av at gode prestasjoner både når det gjelder annonsevirksomhet, Schibsted Trykk, og Schibsted Vekst, sier toppsjef Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding fredag.
Ifølge Schibsted har mediehusene samlet sett for første gang siden 1. kvartal 2012 hatt inntektsvekst sammenlignet med året før. Totalt økte inntektene med 3 prosent
–Igjen er VG stjerna, med en inntektsvekst på 7 prosent og en driftsmargin (EBITDA) på 20 prosent, sier Ryssdal.
Samlet sett økte norske de mediehusene Schibsted eier driftsresultatet sitt med 41 millioner kroner sammenlignet med 3. kvartal 2016. Inntektene i perioden var på henholdsvis 1.300 millioner.
Konsernet eier mediehus som Aftenposten, VG og Aftonbladet og melder at de nærmer seg 600.000 digitale abonnenter til sammen.
Veksten i inntekt fra digitale abonnementer utjevner en solid nedgang i inntekten fra papirbaserte abonnementsinntekter. Ifølge Schibsted har også det å få inn annonseinntekter har vært «utfordrende» både på papir og nett.
Selskapet har i løpet av og i etterkant av kvartalet delt selskapet i to: Schibsted Medier, og Schibsted Markedsplasser.
Mye av framgangen skjer igjen på rubrikkannonsemarkedet, der finn.no er en vesentlig del av porteføljen – i tillegg til at konsernet også er inne i mange internasjonale markeder for rubrikkannonsering på nett.
I Norge økte driftsinntektene fra rubrikkannonsering med 21 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og driftsresultatet for denne virksomhetsdelen ble 216 millioner kroner.
(©NTB)