Foto: Berit Roald / NTB scanpix

14-åringer i Norge kan mye om demokrati, men forskjellene mellom gutter og jenter har økt. Det viser den nye internasjonale demokratiundersøkelsen.

Den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) undersøker kunnskaper om demokratiske og samfunnspolitiske spørsmål hos 14-åringer.

Målet er å finnet ut hvordan denne aldersgruppen kjenner til, utøver og forbereder seg på rollen som demokratiske medborgere i dagens og fremtidens samfunn.

Forrige gang undersøkelsen ble gjennomført, var i 2009. Da skåret norske elever høyt på kunnskaper om demokrati og holdninger til demokrati og medborgerskap, og havnet på en 5. plass blant de 37 deltakerlandene.

Den nye undersøkelsen, som ble gjennomført i 2016 og hvor rundt 6.000 elever på 9. trinn fra 148 ungdomsskoler i Norge var med, viser at norske elever har fått mer kunnskap om demokrati side 2009. Norske elever havner også i 2016 på en 5. plass.

– Vi er glade for å se at norske elever har høy kunnskap om demokrati, og at dette har økt siden 2009. Over halvparten av norske 14-åringer er nå på det øverste kunnskapsnivået, og dette er langt over det internasjonale snittet, sier divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Sissel Skillinghaug.

Norge gjør det noe svakere enn de andre nordiske landene, men er etter Sverige det landet i Norden som har hatt størst fremgang. Fra 2009 har imidlertid kjønnsforskjellene i Norge økt. Selv om det har vært en fremgang for alle elever, har jentene økt sitt forsprang, og kunnskapsgapet har økt.

(©NTB)