Foto: REUTERS/Andy Dunaway/U.S. Air Force/Released)

Norge skal bruke over to milliarder kroner på kampflyhangarer, men fram til 2020 skal de nye flyene stå i telt på Ørland, skriver Adresseavisen.

– En planleggingstabbe av dimensjoner. Det er noe fundamentalt feil med den forsvarspolitiske planleggingen i Norge, sier forsker Ståle Ulriksen ved Sjøkrigsskolen.

Han er sterkt kritisk til at det ikke er forsterkede hangarer klare når de første nye kampflyene er på plass på Ørland.

– Jeg blir skremt. Vi har visst i så mange år at disse flyene skulle komme. Jeg blir rett og slett rystet, sier Ulriksen til Adresseavisen.

Nestkommanderende i Luftforsvaret, brigader Aage Lyder Longva, bekrefter at Luftforsvaret må bruke midlertidige teltløsninger. Først i 2020, når minst 22 av de nye flyene er levert, vil de nye spesialbygde hangarene til 2,26 milliarder kroner, være klare.

– I påvente av ferdigstillelse av robuste hangarløsninger vil vi benytte den nye vedlikeholdshangaren til å garasjere F-35. Vi vil også benytte tilpassede flyklargjøringshaller i forsterket plast, sier Longva.

Situasjonen har oppstått fordi basen opprinnelig var planlagt som en fredsbase uten betonghangarer for å beskytte de nye kampflyene. I stedet skulle det bygges en garasjeløsning med plass til mange fly ved siden av hverandre, ofte omtalt som «hangaretter». Men 16. juni i år besluttet Stortinget å bevilge penger til å bygge beskyttelseshangarer i betong for å verne gigantinvesteringen.

Norge har besluttet å gå til anskaffelse av inntil 52 nye kampfly av typen F-35. Investeringskostnadene er beregnet til vel 81 milliarder 2018-kroner. Levetidskostnadene er beregnet til over 270 milliarder, inkludert anskaffelseskostnadene.

(©NTB)

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]