Spansk politi skjøt mann som ropte «Allahu akbar»

Illustrasjonsbilde. AFP PHOTO / Josep LAGO

Politibetjentene trodde mannen var bevæpnet, heter det i en uttalelse fra politiet, som videre opplyser at hendelse vil bli etterforsket.

Mannen, som er fransk statsborger av marokkansk opprinnelse, kom kjørende i en franskregistrert bil mot en bomstasjon like ved grensebyen La Jonquera nord i Spania lørdag morgen.

Politiet opplyser at politibetjentene fattet mistanke til mannen fordi han angivelig oppførte seg mistenkelig.

– Politibetjentene ba mannen gå ut av bilen. Da han kom ut, holdt han en gjenstand i hendene og ropte «Allahu akbar» (Gud er stor) mens han gikk mot politibetjentene. De ba ham gjentatte ganger stoppe, noe han ikke gjorde. Betjentene skjøt først varselskudd og deretter skjøt de ham i hoften, heter det i en uttalelse fra politiet.

Mannen er ikke livstruende skadd og han er innlagt på sykehus.

NTB-AFP

(©NTB)


Publisert: nov 19, 2017 @ 11:21 am


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.
  • Buster Best

    Han får faktisk skylde seg selv.

  • Balalaika

    100% korrekt opptreden av voldsmonopolet.

    De som tar jobben med å være en del av dette monopolet har også en familie de skal hjem til og et liv de skal leve- Det er derfor de også har rett til å forsvare seg selv i tillegg til det samfunnet de er satt til å beskytte. Folk som ikke respekterer dette, respekterer heller ikke samfunnets spilleregler og må selv ta ansvaret – fullt fortjent.

  • Marhabba2

    Typisk tendensiøs overskrift ment å villede overskriftslesere til å tro at politiet skjøt en fredelig allah-elskende muslim bare fordi han høylydt utrykte sin hengivenhet til måneguden. I virkeligheten ble de tvunget til å stoppe en kverulantisk idiot av en muslim som valgte å ikke etterkomme ordre fra politiet. Typisk NTB.

    • tomnico

      I den vestlige verden betyr kampropet «Allahu akbar»: Klar til muslimsk terroraksjon.

    • John Magne Trane

      NTB skriver baklengs ja. Mange AKP-ere der, som vil at deres egen tolkning av virkeligheten skal presses inn i halsen på alle oss andre. En av disse ansatte gjorde en særdeles dårlig figur i et annet kommentarfelt, etter en av sine mange løgnartikler.

  • DrD .

    Allahu akbar betyr ikke «gud er stor», men «Vår gud er størst.»

    Allah akbar er ikke bare en kall til bønn, men en måte muslimer kan kjenne igjen andre muslimer. Muhammed ventet utenfor byer han skulle angripe for å høre om det ble kalt til bønn med allah akbar på morgenen. Hvis han ikke hørte kallet gikk han til angrep.
    Etter 1400 år med islamsk terror er det å føle frykt for noen som roper allah(u) akbar like naturlig som å frykte giftige slanger og store høyder.

    Se David Wood forklare i Youtube videoen ALLAHU AKBAR! MUHAMMAD’S WAR CRY

    https://uploads.disquscdn.com/images/24362ae221a2ce18bd96bbe0506ec98482f17721e20b348ecba2c2998d0712a5.jpg

    • Иван Грозный

      Akbar er komparativ av kabiir – stor. «Allah akbar» blir derfor ordrett oversatt «Gud – større». Det er intet verb i setningen. På idiomatisk norsk blir det gjerne oversatt med «Gud er stor». «Gud er større» eller «Gud er størst» høres ikke så godt ut på norsk, men noen orientalister vil nok foretrekke «Gud er størst».

      Det er under alle omstendigheter fullstendig galt å oversette dette med «Vår gud er størst». Det sentrale i islam er at det bare finnes en Gud, Det er lite meningsfullt for en troende muslim å snakke om «vår Gud» i denne sammenheng.

      • Fred

        Ilah hu kabir blir Gud er stor.
        Allah hu akbar blir guden er større.
        Shahadah: det er ingen gud utenom guden og muhammed er budbringeren av guden.
        Symbolet for guden finner vi på flagg, moské, mynter, Petra (becca)
        Hva symboliserer stjernen?
        Hvem var hoved guden til araberne, hvem var kone og datter?
        Hva betyr allat?
        https://wikiislam.net/wiki/Allahu_Akbar
        Virker som du har snøring så interresant om du har svar.

        • John Magne Trane

          Vi får vente og se.
          «Muslims view the name Allah as a proper noun, as opposed to a common noun descriptive applicable to any deity. Allah is not the generic word for ‘god’ in Arabic, but the name of Islam’s deity.»

          • Fred

            Noe motstridende den wikislam. Er ikke så opptatt av muslim view på akkurat dette.
            Her fra samme side:
            According to Islam, Allāh is the Creator of the Universe. Allah does not mean ‘God’ but rather ‘the God’ and is thus one of the remnants of Islam’s pagan origins. In the pre-Islamic era, Allah was the supreme creator god of the Arabs.[1] Yet he was still only one god among the many others they believed in. The goddesses; Allāt (the feminine form of “Allah”, meaning ‘the goddess’ ),[2][3][4] Manāt, and al-‘Uzzá were Allah’s daughters.
            https://wikiislam.net/wiki/Allah_(definition)

          • John Magne Trane

            Det blir som å kalle den kristne guden Allfader. Og når vi er inne på norrønt, sammenligne Tyr med Zeus.

            Det man må huske når man forsker i dette, er at Muhammed prøvde stjele de andres religioner, for å prøve å få omvendte. Derfor har man også «Allahs 99 navn».

            At du ikke bryr deg om muslimers syn, bør du passe deg for, i for eksempel Malaysia (Eller var det Indonesia?). Der de kristne ikke får lov til å kalle Gud for Allah. Slikt kan fort føre til at du ikke kan foreta noe hoderystende etterpå 😉

          • Иван Грозный

            Arabisktalende jøder og kristne har brukt navnet Allah om sin gud lenge før Muhammads tid. Likeledes var Allah navnet på en av de mange gudene til avgudsdyrkerne i Mekka før Muhammad kom til makten. Navnet er altså ikke spesifikt for islam uansett hva noen muslimer måtte tro.

            Litt morsomt er det jo at navnet på klassisk arabisk mht kasusendelser behandles som bestemt form: Allāh(u), jf Muhammad(un) og gud/guden ilāh(un)/al-ilāh(u).

        • Иван Грозный

          Gud på arabisk er ilāh(un), bestemt form al- ilāh(u). Endelsene i parantes er kasusmarkører for nominativ i klassisk arabisk. Den vanlige antakelsen er at Allāh(u) er en kontraksjon av al- ilāh(u) eller lånt fra et annet semittisk språk. Merk ellers at nominativsendelsen er (u) som brukes for bestemt form. (un) brukes for mannlige egennavn. Mer om etymologien her: https://en.wikipedia.org/wiki/Allah

          Shahada: Lā ‘ilāh(a) ‘illā llāh(a) wa Muhammad(un) rasūl(u) llāh(i). Ordrett oversatt: Ikke gud (akkusativ) utenom Allah (akkusativ) og Muhammad (nominativ – merk (un) i mannlig egennavn) budbringer (nominativ) Allahs (genitiv).

          Jeg kjenner ikke til religionen i Petra og symbolenes betydning.

          Det fantes en mengde guder hos de polyteistiske araberne før islam. Allah var i alle fall navnet på en hovedgud. Allāt(u) eller al-Lāt(u) brukes om mange gudinner – kanskje fordi det rett og slett betydde gudinne. Endelsen -t markerer hunkjønn på semittiske språk (redusert til -a i de fleste moderne arabiske dialekter). Allāt i Mekka skal ha vært framstilt noen ganger som hustruen til Allāh andre ganger som datteren. Allāt er aktuell i de såkalte sataniske vers som omhandlet gudinnene Allāt, Manāt og Al-ʻUzzā. Her påstås det at Muhammad opprinnelig hadde sagt at man godt kunne be til disse gudinnene hvis man absolutt ville. Dette blir avvist som bakvaskelser av de fleste muslimer. Salman Rushdie klarte som kjent å erte på seg mange ved å ta utgangspunkt i denne historien.

      • John Magne Trane

        Allah blir et egetnavn, så da blir «Vår gud» en forklarende del av det den godeste doktoren skrev.

        Uansett og uanhørt. Drapsguden Allah har blitt tilkalt, helt siden muslimene drepte første gang. Slik som da den blinde snikmorderen utsendt fra den perverse Muhammed snek seg inn om natta til en sovende kvinne, løftet bort babyen fra brystet hennes, før han så sank kniven inn.

        Dagen etter sto alle muslimene i Yathrib (nå Medina), rundt huset og hylte Allah Akbar! til de nå morløse barna.

        • Иван Грозный

          Jeg går ut fra at du kjenner til al-shahada – den islamske trosbekjennelse. «Det finnes bare en Gud, og Muhammad er hans sendebud.» Dette bekjennes av en troende muslim ved bønnen 5 ganger om dagen. Da fortoner det seg som en selvmotsigelse om muslimer skulle benytte «vår Gud» som om det finnes andre guder.

          Kristne arabere bad til Allah lenge før Muhammad var født. Og Allah var en av de fremste gudene som ble tilbedt i Mekka av polyteistiske arabere før Muhammads tid. Navnet Allah er trolig avledet av al-ilah som betyr guden.

  • supreme

    Merkelig hvor ofte det klikker for disse folkene fra denne fredselskende religionen?

  • Gothminister

    Slik bør være en rein rutine for politiet. Liker å se et politi som handler og ligger i forkant.

  • Jens Bjørneboe

    Du må være passe blåst i topplokket hvis du går mot væpnet politi og roper dette uttrykket, med tanke på siste par års hendelser. Kanskje var intensjonen å bli martyr. Like imbesilt uansett.

    • John Magne Trane

      Eller som jeg så noen andre skrev, utsendt for å teste grenser. Noe muslimer har gjort før de store angrepene i Europa. Slik som alle angrepene samtidig i Paris, med hundrevis av ofre.

      La oss håpe neste muslimske demonstrasjon i våre gater ikke har hylende Allah Akbar-rop.

  • cadenza

    Idioten ble nok skuffet over at ikke poltiet gjorde ham til martyr. Nå går han glipp av de 72 jomfruer i sitt innbilte paradis! HAHA!

  • John Magne Trane

    NTB og deres bakvendte artikler.

    Begynner med at han er ubevæpnet, og ropte Allah akbar. Før de så forteller hva han gjorde først.

    Det er samme måte de begraver i en bisetning, sist i en artikkel om «Israelske soldater drepte palestiner!», at araberen var terrorist og holdt på å drepe folk…

    Det er nesten som man skulle tro NTB var uredelige, og et propagandaorgan. For nettopp de som hater oss…

  • Profet1

    I Norge må de hente tennstempel, montere våpen og lade våpen før de får reagert.

  • Ronny moen

    Forundrer meg ikke om dette blir til et søksmål i million klassen fra denne muslimen.Han har jo lov til å rope alluah akbar når man er muslim og fra fredens religion,selv om terrorister også gjør det hver gang.

  • John Magne Trane

    Boken er kommet på norsk, og heter her Underkastelse.

    Den går an å lese, om ikke annet for å få en slags forståelse for hvorfor dagens sjelløse, som oftest på venstresiden, kan gå inn i dystopien med åpne øyne.