Dårlig år for Rema 1000 – nå tror de trenden snur

Rema 1000 hatt et dramatisk fall hittil i år, viser nye tall. De siste ukene har kundene begynt å vende tilbake, og kjeden tror de har funnet løsningen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Rema 1000 har hatt stort omsetningsfall hittil i år, viser tallene. De siste ukene har kundene begynt å vende tilbake, og kjeden tror de har funnet løsningen.

Rema 1000 har opplevd dårlige tider etter lanseringen av Æ-appen og bestevenn-strategien i januar og fram til oktober. Uoffisielle, konfidensielle tall fra analysebyrået Nielsen som Aftenposten har fått tilgang til, viser at kjeden hittil i år har hatt en organisk omsetningsnedgang på 5,8 prosent.

Organisk vekst/fall viser utviklingen mellom sammenlignbare butikker fra i fjor til i år. Det vil si at nye eller nedlagte butikker ikke er tatt med i sammenligningen.

Selskapet innrømmer til avisa at året fram til oktober har vært en nedtur, men sier at tallene fra de siste fire ukene har vært svært gode, og at kundeveksten er tilbake etter flere måneder med negativ utvikling.

– I slutten av oktober skrudde vi prisene ned på 1.300 varer, og vi viser de nye, lave prisene til kundene våre igjen, sier Jan Frode Johansen i Rema Franchise, på spørsmål fra Aftenposten om hva de gjør som nå fungerer.

På kort sikt vil dette føre til lavere omsetning for Rema. Kjeden mener likevel tiltaket vil lønne seg i det lange løp, fordi det vil føre til flere kunder og dermed økt omsetning.

I april i år viste en undersøkelse fra Kantar TNS at kjedens omdømme hadde falt med 32 poeng fra året før. Kjeden havnet da på 67. plass av de 70 bedriftene på listen.

I september forsvant både innkjøpsdirektøren og markedsdirektøren i Rema 1000 fra stillingene sine på dagen.

(©NTB)


Publisert: nov 23, 2017 @ 4:46 pm


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.
  • Skvatt

    Jau, kanskje vareutvalet er beint fram for stort, me likar jo ikkje at noko vert stort her i Noreg. Nei, det er mykje beitre når det vert smått, ja vareutvalet, altså. Det lyt vêre som antalet butikkar istaden, smått og slik sett mindre skræmelegt. Jau!

  • Jon H

    ‘Bare lave priser’ var et bedre konsept enn alskens finurlige ordninger, apper og dilldall

    • tomnico

      Det er kun for esklusive kunder som har siste nytt i mobiltelefon som kan nyte godt av prisreduksjonen Æ-appen gir. Har du «fjordårets» mobil henvises du til Kiwi og Coop hvor dette ikke er noe problem.

  • Peter Johan Olavsen

    Løsningen er vel så enkel at det bare er å kutte ut det fjaset som gjorde at dere skremte deres egne kunder langt ut på viddene.