Kinesisk selskap skal bygge Beitstadsundbrua

Sichuan Road and Bridge Group skal bygge Beitstadsundbrua. Foto: Statens vegvesen / NTB scanpix

Tildelingen av oppdraget med å bygge Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag opprettholdes etter at Statens vegvesen har behandlet de to klagene som kom inn.

Totalt tre selskaper leverte inn anbud på jobben. Det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) ble 6. november tildelt oppdraget, en beslutning både det østerrikske selskapet PNC Norge og Skanska Norge AS klaget på.

– Våre jurister har nå vurdert samtlige punkter i klagene fra de to entreprenørene. Konklusjonen er at det ikke er grunnlag for å endre tildelingen, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad.

Klagene tas dermed ikke til følge, noe selskapene ble informert om torsdag. Brønstad sier juristgruppa som vurderte klagene, ikke er enige i konklusjonen til de to selskapene som klaget.

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket opprinnelig å utestenge det kinesiske selskapet fra anbudskonkurransen fordi Norge ikke har handelsavtaler med Kina, men vedtaket ble reversert.

Brønstad opplyste torsdag at det ikke lenger er realistisk å tro at en entreprenør skal kunne starte byggingen av Beitstadsundbrua i begynnelsen av desember, slik Vegvesenet hadde lagt opp til.

– Vi har jobbet godt i alle ledd for å holde ønsket fremdriftsplan, og har klart det. Nå ser vi imidlertid at tidsplanen for Beitstadsundbrua henger i en tynn tråd, sier Brønstad.

Brua mellom Steinkjer og Verran på fylkesvei 17 skal bli 580 meter lang, og SRBG har tilbudt seg å bygge den for 277 millioner kroner.

(©NTB)


Publisert: nov 23, 2017 @ 8:14 pm


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.
  • Reidar S

    I praksis blir det vel polakker og lithauere som står for utførelsen. Om fakturaen kommer fra Sverige eller Kina er av akademisk interesse

  • Tor Anders Engen

    Vi hører politikere, byråkrater og media si «vi bygger Norge», men også «vi trenger flere i jobb». Men samtidig dumper man arbeid på utenlandske firmaer, importerer inn utenlandsk arbeidskraft. Mens det fleste av bedriftene og konsulentoppdrag flagges ut med støtte av staten.

    Er det ikke noe logikk som brister her? Kan man ikke fjerne de folk som driver å ødelegger Norge og vårt samfunn?

    • Ingolf Nilssen

      Slik blir det når teoretikerne blir praktikere. Aldri før har det blitt utdannet så mye ingeniører med teoretisk kunnskap som nå, og aldri før har det blitt gjort så mye dårlig arbeide som nå.

      Aldri før har det blitt ført så mye rettsaker i bygg og anlegg som nå. Det er konflikter på arbeidsplasser, dårlig arbeidsmiljø, dårlig arbeide blir utført, men alt blir gjemt bort i papirer. Det eneste teoretikerne er opptatt av er om noe er skrevet ned noen plass. Er ikke det skrevet ned, så eksisterer det ikke.

      Det er nullvisjoner i alt mellom himmel og jord, men når det kommer til stykke så er ikke folk verdt en dritt, langt mindre er norske arbeidere verdt noe i den teoretiske verden.

      Verst er de store aktører i samfunnet, og de statseide selskaper viser ikke vei i hvordan man driver seriøs bedrift.

      Og ennå mer teori skal det bli med de nye lover og regler for hvem som i teorien er i stand til å utføre oppdrag.

  • Ingolf Nilssen

    Konkurranse og markedsstyrt økonomi. Nå skal kineserne levere det beste og billigste som er å få kjøpt for penger her i landet. Undres på om det arbeidere fra N-Korea på det prosjektet, og hvem fra det offentlige får reise på turer til de kinesiske eierne for å «se».

    Jeg synes broen bør oppkalles etter den kinesiske fredsprisvinneren Liu Xiaobo, brobyggeren.. som fikk kineserne til landet..