FILE--This undated artist' sketch shows the skyjacker known as D.B. Cooper from recollections of the passengers and crew of a Northwest Airlines jet he hijacked between Portland and Seattle on Thanksgiving eve in 1971. The FBI says it's no longer actively investigating the unsolved mystery of D.B. Cooper. The bureau announced it's "exhaustively reviewed all credible leads" during its 45-year investigation. (AP-Photo, file)

På denne dag i 1971 hoppet en flykaprer ut av en Boeing 727 over delstaten Washington – og ble borte for godt med løsepengene han hadde fått.

Mannen, i førtiårene og iført mørk dress og slips, ga navnet Dan Cooper da han kjøpte billett. Han kapret flyet ved hjelp av en veske han sa inneholdt en bombe.

Han fikk innfridd kravet om 200.000 dollar i kontanter (en drøy million dollar i dag) og fire fallskjermer under en mellomlanding i Seattle, før flyet på nytt tok av uten passasjerer.

Han ga deretter flyverne beskjed om å fly mot Mexico, så lavt og sakte som mulig, og beordret mannskapet inn i cockpiten. Klokken 20.13 viste sensorer at en dør bakerst i flyet ble åpnet, men det ble ikke endelig avklart at mannen hadde hoppet før flyet landet i Reno i Nevada.

Fordi politiet i en tidlig fase av etterforskningen mistenkte en kjent kriminell ved navn D.B. Cooper, ble dette navnet hengende ved kapreren i den påfølgende mediestormen, men identiteten hans er aldri fastslått og det er aldri funnet spor etter ham.

Derimot ble en del av pengene, rundt 3.000 dollar, funnet ved en elv og identifisert ved hjelp av serienumrene, som var katalogisert før løsepengene ble utlevert.

Det har aldri vært tegn til at resten av pengene er brukt, og politiet har lenge antatt at «D.B. Cooper» døde under fallskjermhoppet, som skjedde i mørket, i dårlig vær.

Etterforskningen ble formelt avsluttet i fjor.

 

(Teksten er med tillatelse hentet fra Corporate Communications nyhetsbrev fredag 24. november)