Oslo 20151119. Fra venstre: Byrådsleder Raymond Johansen (AP), byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for oppvekst og kunnskap Tone Tellevik Dahl (AP), byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen (MDG), byråd for kultur, idrett og frivillighet Rina Mariann Hansen (AP) og byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad (AP). Det nye byrådet i Oslo legger fram Oslo-budsjettet for 2016. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Historie 1:
I kjølvannet av den omfattende boligskandalen knyttet til Ap-byråd Geir Lippestad og det kommunale selskapet Boligbygg renner det skjeletter ut av kroker, skap og vegger. Akersposten kunne denne uken fortelle at Geir Lippestads betrodde medarbeidere hadde kjøpt et leilighetskompleks på Oslo vest til 108 millioner kroner for å huse asylsøkere og andre med behov for kommunal leilighet.

Med på kjøpet fikk Lippestad et garasjeanlegg med 24 parkeringsplasser til 10 millioner kroner. Stykkprisen der ble 450.000 kroner, mens lenger ned i gaten omsettes parkeringsplasser for 325.000 kroner.

Men hva skal en asylsøker med garasjeplass?

– Nei, vi har ikke bruk for garasjeplass til våre klienter. Vi har for tiden behov for tre plasser til el-bil her, men det er bare midlertidig, kunne avdelingssjef Anne Bakkeli i Bydel Ullern fortelle lokalavisen.

 

Historie 2:
Med brask og bram kunne en stolt miljøbyråd Lan Berg denne uken åpne Oslos første parkeringsanlegg for sykler. Under drosjeholdeplassen mot sjøsiden på Oslo S hadde Bane Nor i lengre tid pusset opp kjelleren etter at selskapet hadde inngått en 10 år drift- og leieavtale med Bergs bymiljøetat. Byrådet kaller anlegget for et sykkelhotell, og planen er å åpne minst et nytt anlegg i årene som kommer.

Å parkere der for de 160 syklistene som får plass i sykkelhotellet koster for hver 50 kroner i måneden. Oslo kommune på sin side blar villig vekk opp 100.000 kroner hver eneste måned i ti år, viser kontrakten med Bane Nor. Det betyr at skattebetalerne i Oslo tvinges til å sponse friske og sikkert rimelig velbemidlede syklister med 1.104.000 kroner i året de neste ti årene.

– Ikke glem at blant de 160 parkeringsplassen er holdt av 5 plasser for transportsykler, kunne en kommunal kommunikasjonsrådgiver fortelle nyhetsavisen på Facebook Ja til bilen i Oslo da kostnadene ble oppgitt.

 

Historie 3:
2. mai i år etablerte Lan Bergs klimaetat et nytt nettsted som fikk det selvforklarende navnet KlimaOslo.no. Ifølge fungerende direktør Audun Garberg var hensikten å skape en hovedkanal for kommunikasjon med Oslos innbyggere og næringsliv. Så langt har 150.000 vært innom nettstedet. Det tilsvarer like mange lesere som en god blogg hos Nettavisen.

KlimaOslo er en ren propagandamaskin for byrådets miljøpolitikk og PR-artiklene er skrevet av PR-bransjen. Det er også verdt å legge merke til at intervjuobjektene som velges er en del av byrådets heiagjeng. Altså, det som fremstilles i en troverdig form er null niks å stole på.
Hva koster så klimaetatens hovedkanal for informasjon til Oslos innbyggere? FB-avisen Ja til Bilen i Oslo kunne fortelle følgende:

Først ble det brukt 650.000 kroner på det som kalles innholdsstrategi, struktur, design, teknisk utvikling, drift og hosting.
Fra mai til november ble det betalt 1,09 millioner kroner for at PR-byrået RedInk og PR-frilansjournalister skulle fylle nettstedet med rendyrket propaganda for byrådets samferdselspolitikk.

Altså, hele 1.738.200 kroner har det kostet å lage en høyst ordinær nettside som har kun et formål: Propaganda.

 

Konsekvenser
I sosiale medier har det haglet med mishagsytringer over en slik pengebruk. Selv tilhengere av byrådets radikale politikk får en dårlig smak i munnen, fordi alle vet at byrådsleder Johansen og hans røde kolleger gjennom dette velger bevisst å bruke mindre penger på de aller svakeste i byen. Resultatet blir kun at byrådets omdømme nok en gang får en knekk, og den tillit byrådet er avhengig av forsvinner med i dragsuget.
Siste meningsmåling publisert av NRK bekrefter at byrådet også opplever at stadig flere velgerne rømmer så langt vekk som mulig fra det byrådet driver med i Oslo.

(Teksten er tidligere publisert på Jarle Aabøs blogg)