Illustrasjonsbilde. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
annonse

Norske journalisters bruk av Facebook i jakten på nyheter øker, viser en ny undersøkelse. Trenden i de fleste andre landene er nedadgående.

75 prosent av journalistene i Journalistundersøkelsen 2017 oppga at de finner nyhetene sine på Facebook, skriver Medier24. Deretter følger mer tradisjonelle kilder som jungeltelegrafen (69 prosent), kontakter (59 prosent) og pressemeldinger (55 prosent).

Tidspress, klikkpress og produksjonspress er noen av årsakene som kan forklare hvorfor sosiale medier har blitt en foretrukket arena til å innhente nyheter for mange journalister.

annonse

Bruken av sosiale medier til nyhetsjakt har imidlertid gått ned i de fleste markedene undersøkelsen omfatter. Det kan skyldes at fenomenet falske nyheter har fått fotfeste, noe som preger medienes troverdighet og frykt for å gjengi falske nyheter, mener Daniel Molvær Vázquez, Content & Social Media Manager i Mynewsdesk.

Unntaket er Norge hvor bruken av sosiale medier til nyhetsjakt har gått opp, noe som kan skyldes at vi i mindre grad har opplevd alvorlige tilfeller av falske nyheter.

80 prosent av de norske journalistene i undersøkelsen uttrykte imidlertid bekymring for Facebooks makt i mediebildet.

(©NTB)

[email protected]

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.