SJOA 20150611. Anleggsarbeid på ny E6 mellom Kvam og Sjoa i Gudbrandsdalen. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

 

Hvilket politisk spill som har foregått i forbindelse med tildelingen av Beitadsundbrua er det vanskelig for en utenforstående å ha noen mening om. Brevet fra Kinesiske CCCC som er gjengitt i Trønder Avisa og på bygg.no viser at kineserne var invitert til Norge, noe regjeringa tidligere har vært lite villig til å innrømme.

I forbindelse med anbudsprosessen gjorde Fylkesrådet først vedtak om å utestenge det kinesiske firma SBRG. Så gikk fiskeriministeren ut i Trønder Avisa og sier han fryktet for trøndersk sjømatnæring hvis det kinesiske selskapet ble ekskludert. Deretter snudde politikerne i Nord Trøndelag fylkeskommune.

Samferdselsministeren har så langt sett liten grunn til å ta selvkritikk. Isteden vender han seg mot sine forgjengere: «Alt var verre før».  En velkjent teknikk i forsøk på å avspore sakens kjerne.

Leder i næringskomiteen på stortinget, SP`s Geir Pollestad registrerer nå at hukommelsen til samferdselsministeren når det gjelder hva som har skjedd gradvis blir bedre. Pollestad frykter at Solvik-Olsen vil «snik-kinafisere» anleggsarbeid i Norge og skyver Statens Vegvesen foran seg.

Tildelingen av Beitadsundbrua til kineserne kan resultere i at det blir vanskelig for store byggherrer å få inn tilbud på fremtidige bruprosjekt. Hvorfor skal firma som Veidekke, Skanska eller NCC bruke tid og penger på anbudsregning av prosjekter de likevel ikke får? Da er det bedre å konsentrere seg om andre markedsområder.

Med utenlandske aktører sitt inntog er den norske velferdsmodellen truet. Ingen norske aktører klarer å konkurrere med lønnsnivået til kineserne, eller europeiske firma for den saks skyld. Arbeidstidsordninger basert på 12/9 rotasjon, gratis hjemreiser, brakkestandard med dusj og toalett, kokkelag etc. utvannes. Smutthull i systemet utnyttes og utenlandske aktører beveger seg på kanten av det lovlige. Langt over grensen av hvordan norske firma behandler sine ansatte.

Slik saken fremstår i media kunne det kinesiske firma SRGB ha blitt avvist fordi Norge ikke har noen handelsavtale med Kina. Den andre tilbyderen tilfredsstilte ikke kravene til årlig omsetning, og begge firma manglet samsvarserklæring. Ved å avvise de to første ville Skanska fått oppdraget. Dermed hadde arbeidene blitt utført med norsk arbeidskraft og bidratt til å opprettholde norsk kompetanse. Isteden bygges brukompetansen gradvis ned. Det kan således være grunn til å stille spørsmål ved om myndighetene har svikter sitt samfunnsansvar?

I Trønder Avisa hadde Slagsvold Vedum (Sp) tirsdag sist uke en mere konstruktiv innfallsvinkel til anleggsbransjens framtid. Han forsøker å heve blikket og se næringen i en større sammenheng. Aktiviteten i olje og gas næringen er avtakende, og Slagsvold Vedum tar til orde for at den kommende infrastrukturbyggingen kan bli et norsk industrieventyr. Satse på verdiskaping i Norge! Da må i så fall nødvendige verktøy tas i bruk. I forbindelse med Beitstadsundbrua ble verktøykassa stående uåpnet.