Hvorfor er vi så snare til å fordømme ferie-kjæresteri for eldre?

Illustrasjonsbilde. Foto: Reuters/Afolabi Sotunde

Resett.no hadde nylig en artikkel om litt eldre svenske kvinner som ferierer i Gambia og som har kjærester for noen uker i form av lokale, yngre menn. Som vanlig sitter kritikken og fordømmelsen løst, både hos de journalistene som har laget reportasjer om fenomenet og i kommentarene i tilknytning til artikkelen. Hva er det som gjør at vi er så enormt hurtige til å fordømme slike ferie-relasjoner?

Det virker som om det som opprører folk aller mest, er at det er stor aldersforskjell og stor avstand i økonomisk stilling. Ok, men utenom det, er det fryktelig stor forskjell på at middelaldrende kvinner og menn oppsøker eksotiske destinasjoner for å søke «det gode liv» i form av dans, musikk, festing og erotikk og våre ungdommers feriereiser til partysteder og fester og nyter løssluppen sex? Mediene viser tidvis hvordan nordiske ungdommer reiser på partyferier, drikker seg sanseløse, deltar i drikkekonkurranser og erotiske partyleker, men selv om mange tar avstand fra dette, sitter ikke kritikken ganske mye løsere når middelaldrende mennesker gjør det samme, med den lokale befolkningen, som deltar helt frivillig?

Hvorfor synes så mange det er ekkelt, kvalmt og ufyselig når eldre menn og/eller kvinner er sammen med yngre kvinner og menn? Hvor mye skyldes fordommer og hvor mye skyldes at det reelt sett er misbruk og utnytting? Jeg er av den oppfatningen at mye av fordømmelsen skyldes fordommer.

Noen anser det som noe stort griseri at eldre mennesker har sex med yngre, men når begge parter deltar frivillig, hvem er det da som egentlig utnytter hvem? Jeg leser i artikkelen at det påstås at disse strandløvene ses på med forakt i lokalmiljøet, men er det riktig? Det har blitt sendt grundige reportasjer i mediene om denne virksomheten tidligere, og konene til beach-guttene har også blitt intervjuet. Av hva jeg så en gang, ga flere slike hustruer full støtte til sin manns virksomhet. De fortalte at hans aktivitet som ferie-kjæreste for rike vestlige kvinner, hadde betydd et enormt økonomisk vendepunkt for hele slekten. Familien hadde bygd seg hus, kjøpt seg bil og kunne sende barna på en god skole, så de aksepterte fullt ut det mannen bedrev. Men når de hadde oppnådd en økonomisk stilling som var tilfredsstillende, ville de fleste at mannen skulle slutte å være ferie-kjæreste for vestlige kvinner. Hvem utnytter da hvem, egentlig?

Er dette virkelig noe verre enn når unge gutter og jenter er på ferie og ligger med både vestlige og/eller lokale jenter/gutter og nyter erotikkens gleder blant jevnaldrende?

Det er lett å fordømme andres levemåte når den ikke sammenfaller med vår egen. I artikkelen forteller middelaldrende kvinner at de synes svenske menn er kjedelige. De vil leve livet med dans og moro og med erotikk med yngre menn som kan tilfredsstille dem på en måte som de ikke opplever med svenske, middelaldrende menn. Er det så galt, egentlig? Om man har beholdt ungdommen i seg langt opp i årene, skal man ikke få lov til å finne gledene der de er å finne? Jeg tør påstå at mange av disse ferie-forholdende egentlig innebærer en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Den middelaldrende kvinnen eller mannen får oppfylt sine feriedrømmer og får en spennende opplevelse, og den lokale mann eller kvinne får oppfylt sine økonomiske drømmer og blir påspandert både rikelig med gaver og penger fra den vestliges økonomiske overflod.

Er det veldig stor forskjell på dette og mange ulike fenomener i vår hjemlige verden, der kvinnene flokker seg om kjendiser, rike, maktfulle og populære menn og ønsker å ta del i et øyeblikk i kjendisstatusens glans? Nei, sex finnes i utrolige mange forskjellig settinger, og de aller fleste aksepterer det. Men ikke når det gjelder aldersforskjell. Da er det plutselig avskyelig griseri. Det ikke så mange i Norge vet noe om, er at i mange uutviklede land, så er det svært utbredt at yngre kvinner velger seg eldre menn som kan gi dem økonomisk trygghet, fremfor å velge unge, høypotente menn. Utroskap blant yngre menn forekommer hyppig, og de anses som upålitelige og lite trofaste i mange kulturer. Derfor foretrekker mange å finne en eldre partner som kan gi dem økonomisk trygghet og et stabilt samliv. Det er bare her i de rike og velstående Nordeuropeiske landene dette anses som en form for prostitusjon. Vi skjønner ofte ikke at valgene for fattige mennesker ikke er så store, om de ønsker seg økonomisk trygghet.

For sikkerhets skyld presiserer jeg at jeg her utelukkende snakker om helt frivillige forhold mellom voksne mennesker over 18 år. Overgrep, tvang og voldtekt tar jeg selvsagt fullstendig avstand fra.

(Teksten er tidligere publisert på Sverre Avnskogs blogg)


Publisert: des 31, 2017 @ 11:17 am


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.

Sverre Avnskog

Lærer med interesse for politikk, samfunn og religion
  • DrD .

    Sakens kjerne er at feministene, hvorav mange av de gamle damene som reiser til Afrika, har i alle år klaget på menn som reiser utenlands.
    Feministene har endog gått så langt at de har klart å forby, og politiet bruker ressurser på å straffeforfølge norske menn som gir noen kroner til noen man har et seksuelt forhold til.
    Det er ikke få norske menn som har blitt tatt til side på Gardemoen når de har kommet alene fra Thailand for å snoke i hans anliggende.
    Vi hører ingen ting fra feministene eller politiet hvor forferdelig umoralsk og ulovlig hva disse gamle damene driver på med er.

    • heimevernet

      «Det er ikke få norske menn som har blitt tatt til side på Gardemoen når de har kommet alene fra Thailand for å snoke i hans anliggende.»

      Vilkårlig? Eller på mistanke om misbruk av barn?

      • John Bilberg

        Mistanke om sexkjøp fra voksne er nok. Da kan man straffeforfølges i Norge.

        • heimevernet

          Jeg vet at man da kan straffeforfølges. Men jeg må si jeg stusser over den prioriteringen. Det er tydelig at skattenivået er mer enn høyt nok.

        • GHjo

          Men ikkke hvis man reiser til Syria for å skjære hodet av folk.da kan man trygt komme hjem.
          Som eldre norsk dame, som kommer fra Gambia, der hun har betalt unge gutter for sex, er det også helt trygt.
          Men hvis hun bringer med seg et foto av en norsk mann, som kjøper sex hos en dame i Gambia, som hun gir til politiet, da vil han bli straffet.
          Akk ja. Livet skal ikke være lett.
          Ikke for alle.

        • Harald Engen

          Den nye straffeloven medfører at man enten må få et vitne til hendelsen, en sexarbeider som sier at forholdet fant sted, eller at man som polititjenesteperson må ha observert transaksjonen for at det skal holde i en domstol. De aller fleste godtar dog forelegget i ren forfjamselse.

          Det er dog ikke straffbart dersom man filmer akten, ettersom dette kan regnes som innspilling av erotikk.

          Våre kjære politikere og statsorvaltning klarte å gi NAV myndighet til å avlytte alle norske borgere uten å blande inn domstolene for noen år siden, myndighet PST og politiet bare kan drømme om. Ja det er denne typen mennesker som vedtar lover i dette landet.

    • Spaceman_Spiff

      Hæh? Har da aldri hørt at noen blir hanket til side på OSL for å sjekke om de har vært med prostituerte i Thailand. Og hvordan skal de sjekke det uten massiv overvåking? Lm de derimot har en slm er mistenkt for f.eks overgrep mot barn som kommer derfra, ja da kan jeg forstå logikken. Men enslige menn på tur til Thailand har jeg aldri hørt har blitt sjekket for sexkjøp. Noen referanser på dette?

      • Peter Hooboken

        Det har skjedd, men har ikke referanse til avisen. Det ble opplyst at det var frivillig å la politiet se på mobiltelefonen (fotos). Enslige middelaldrene menn var målgruppen.De ble utspurt om hvor i Thailand de hadde vært.

      • Peter Hooboken
      • jrf85

        Politiet stoler vel heller på folks uvitenhet om loven og at folk sier dumme ting når de plutselig blir stilt til veggs av en truende politimann. Så hvis de da innrømmer alt og godtar forelegget trenger ikke politiet noe bevis (som de uansett ikke hadde hatt noen mulighet til å hente).

        Det er litt det samme som at de aller fleste i amerikanske fengsler ikke har vært gjennom en rettssak. De blir bare truet med ekstreme potensielle straffer hvis de velger å gå gjennom rettssystemet, også ender det opp med at 90% av dem godtar en «lavere straff» enn det de blir skremt med i en såkalt «plea bargain». Og dette gjør mange selv om de er uskyldige i anklagene fordi de blir så skremt av straffene det trues med.

  • Sensum Communem

    Ja, jeg har lagt merke til at mange fordømmer slike forhold. Jeg forstår ikke at folk orker å fordømme slikt, er det sjalusi som ligger bak?
    (Jeg er ikke i et slikt forhold selv.)
    Så lenge det er voksne mennesker, så er det faktisk absolutt ingen som har noe med det å gjøre, det er langt bedre å passe sine egne saker.
    Det er så mange alvorlige ting å bruke sin energi på – barnebruder, fattigdom, terror, voldtekter osv osv

    • Frankie

      Sjalusi? Vi snakker om gamle batikkhekser som betaler afrikanere her. Tviler på at veldig mange er sjalu på noen av partene.

      • Så, hva er det da?

        • Frankie

          Grunnen til at folk fordømmer dette? Jeg tipper sunn fornuft.

          • Eller kanskje dømmesyke, moralisme, en følelse av moralsk overlegenhet, ønske o å sole seg i sin egen fortreffelighet?

          • Frankie

            De fleste er moralsk overlegne gamle tanter som reiser til Gambia for å ha seg.

          • Birgitte Brattebø

            Tviler på at det er dømmesyke, moralisme osv som ligger bak misbilligelsen her.
            Det er snarere det totale misforholdet mellom partene som gir opphav til «fordømmelsen».
            På den ene siden, en eldre mann/kvinne som i en del tilfeller faktisk tror de finner ekte kjærlighet. Og på den andre siden en fattig yngre kvinne/mann som går inn i et forhold, ofte ene og alene, for å bedre sin og familiens økonomi.
            En trenger ikke være moralist for å ha et negativt forhold til slike forhold.

          • Av ditt innlegg kan jeg da trekke følgende konklusjon: Det er grunn til moralsk fordømmelse med stor aldersforskjell i erotiske forhold og det er grunn til moralsk fordømmelse med stor ulikhet i økonomisk stilling i et forhold. Hvorfor det, Birgitte Brattebø? Hvor bør vi sette grensene for at du ikke vil fordømme moralsk? 10 år? Moralsk akseptabelt for deg? Og hva med inntekt? Max ulikhet i årsinntekt på 100 000 kr? Da fordømmer du ikke moralsk? Vet du hva en vanlig månedsinntekt er i Thailand? Ca 8000 bath eller omtrent 2000. Er det da grunn til moralsk fordømmelse dersom en person med gjennomsnittsinntekt i Norge finner en kjæreste i Thailand? Forskjellen mellom 2000 og 500000 er jo ganske stor. Og det bør vi fordømme? Hvorfor det?

          • Birgitte Brattebø

            Nei Sverre, du bør ikke trekke den konklusjonen.

            Det du heller bør gjøre er å se hvert tilfelle for seg, og ha øynene åpne for at et slikt misforhold KAN, og ofte gir, opphav til et forhold hvor den eldre, rikere, part ofte lever i en ønskedrøm om ekte kjærlighet, og hvor den yngre, fattigere, part utnytter den eldre parts drøm om ekte kjærlighet for å bedre sine egen, og familiens økonomiske situasjon, og generelle følelse av trygghet, gjerne gjennom å ha vært gift akkurat lenge nok til å få permanent opphold i Norge.

            En venninne av meg var gift med en afrikaner. I deres tilfelle møttes de som studenter, i et annet vestlig land, og giftet seg for å kunne være sammen i Norge. Han giftet seg ikke med henne for økonomisk gevinst. Men, han hadde jevnlig kontakt med andre afrikanske menn, og disse ertet ham, og spurte jevnlig «Når skal du skille deg fra henne, og hente den egentlige kona di?»

            Et spørsmål som røper holdningen til disse mennene, som ofte, var gift med norske kvinner akkurat «lenge nok» for å få bli.

            Og det samme ser en ofte med kvinner fra f.eks. Thailand og Russland. Ofte «holder der ut» akkurat i 2, eller 3 år (hva det enn er nå) for å få bli etter at et forhold er slutt.

            Nekter du for at dette, i mange tilfeller, er tilfelle?

          • Joda, jeg er fullt klar over at det kan forekomme og helt sikkert forekommer utnytting på begge sider. Det du beskriver, gjelder også for en del kvinner, som bruker en norsk mann kun for å komne seg til Norge, for så å skille seg når hun ikke lengre har bruk for ham. MEN, dette skyldes at noen lyver og fører andre bak lyset mht sine hensikter. De er ikke ulik alder eller ulik økonomisk situasjon som i seg selv er problemet, men løgnen! Min artikkel tar opp faren for å stigmatisere og mistenkeliggjøre folks forhold, utelukkende pga ulik alder og økonomi. Det er ikke noen automatikk i at slike forhold er kynisk utnytting, så lenge begge parter er ærlige om sine hensikter. Som du sikkert har forstått, lever jeg selv i et ekteskap med en utenlandsk kvinne som er en del yngre enn meg. Vi er meget lykkelige, vår kjærlighet er ekte og vi har fått to herlige jenter sammen. Jeg tør påstå at båndene mellom oss og vår kjærlighet er sterkere enn i et gjennomsnittlig norsk ekteskap. Jeg er selv et levende eksempel på at det er ytterst farlig å trekke forhastede konklusjoner pga ulik alder eller økonomi! Det finnes massevis av slike lykkelige, kjærlighetsfulle ekteskap. Og så lenge mennesker er ærlige mot hverandre, synes jeg vi bør være forsiktig med vår moralske fordømmelse!

          • Birgitte Brattebø

            Det gjelder MANGE kvinner som utnytter en norsk mann for å komme seg til Norge.

            Og personlig så skjønner jeg ikke bestemmelsen at kvinner som påstår seg mishandlet kan få permanent opphold før den påkrevde botiden her er unnagjort. Selvsagt er det fælt hvis noen blir mishandlet i et forhold. Men, er en i et undertrykkende forhold i et, for en, fremmed land, så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å bli i dette landet. Det måtte vel vært bedre å få reise hjem til sine egne? Eventuelt med en form for understøttelse fra mannen, hvis denne er dømt for forholdene.

            Menn, eller kvinner, som har flere forhold bak seg, som alle har endt i skilsmisse bør også miste retten til å «hente» flere partnere.

            «Alle» i Norge kjenner til tilfeller hvor kvinne, eller mann, har hatt med seg ektefelle til Norge, og hvor forholdet ikke har vart lenger enn «nødvendig». Og «alle» kjenner til forhold hvor det ser ut til å være et misforhold mellom partene.

            Det sagt, så kjenner nok de fleste også til forhold som er bra, men det er nesten umulig for de fleste å vite hva slags forhold det er snakk om før en kjenner personene selv. Og gitt at det er såpass mange forhold hvor et misforhold rår, som du skriver, da bygget på løgn, så kommer nok mistenkeliggjøringen til å fortsette.

            Har «vi» så rett til å «dømme»?
            På en måte så har vi det. En kvinne som henter med seg en yngre afrikansk mann, hvor denne mannen så henter sin «egentlige kone» etter oppnådd botid i Norge øker den ikke-vestlige innvandringen til landet, med de utfordringene dette medfører.

            En ung kvinne fra Thailand eller Fillipinene, vil i de fleste tilfeller klare seg selv, selv om hun skiller seg fra mannen hun har kommet med. Men, i prinsippet medfører også dette økt innvandring, og det spesielt i tilfeller hvor én mann henter opptil flere ektefeller fra utlandet.
            Ekteskap blir en bakdør til innvandring, hvilket er problematisk.

            Dette blir dermed et nasjonalt anliggende, som gjelder oss alle. Og de forholdene som er bygget på gjensidighet, respekt og kjærlighet, som holder, og som er et gode for begge parter vil lide under mistenkeliggjøringen.
            Jeg kan vanskelig tenke meg at dette vil endre seg spesielt, uansett hvor bra en del har det i forholdene sine.

            Skal en unngå mistenkeliggjøringen må det bedre grep til for å hindre forholdene som er bygget på løgn og utnyttelse.

          • Jeg har undersøkt hva de reelle tallene sier om skilsmisse i såkalte «blandingsekteskap», og statistikken viser at skilsmisseprosenten for etniske menn som gifter seg med en utenlandsk kvinne rett nok er noe høyere enn for ekteskap mellom to norske, men ikke særlig mye. Om det dreide seg om proforma-ekteskap fra en av partenes side, skulle man kanskje tro at det ville komme ut stort hopp i antall skilsmisser etter 3 år, fordi kvinnen da har rett til opphold, men her følger kurven omtrent den samme kurven som skilsmisser mellom to norske. Det er altså egentlig ingenting som tyder på at det pågår et stort misbruk. Det er innført begrensninger for såkalte notoriske gjengangere og for menn som er dømt for mishandling, men heller ikke her rammer dette særlig mange: I løpet av de første årene med denne nye regelen, ble ca 10 norske menn nektet å gifte seg igjen med en utenlandsk kvinne. Mye tyder altså på at det er en myte at mange norske menn misbruker utenlandske kvinner. (Jeg benekter altså ikke at misbruk forekommer, men at tallenes tale, er at nesten like mange blandingsekteskap består som for rene norske).

            Når det gjelder ekteskap mellom norske kvinner og utenlandske menn, er tallene ganske annerledes. Skilsmisseprosenten er langt høyere enn for norske ekteskap og blandingsekteskap mellom norsk mann og utenlandsk kone. Med min kjennskap til slike ekteskap, mener jeg årsaken til den høye skilsmisseprosenten for slike ekteskap, at den norske kvinnen i en god del tilfeller gifter seg med den utenlandske mannen for å hjelpe ham til Norge – altså at ekteskapet er proforma. Jeg synes dette også stemmer overens til hvordan kvinner oftere viser medlidenhet med utlendinger og vil hjelpe dem på alle måter de kan, mens menn også vil ha noe selv. Jeg var i sin tid en meget ivrig salsa-danser og ble kjent med en god del kubanere i Oslo. Flere av dem fortalte at de var blitt hjulpet til Norge av snille norske kvinner gjennom proforma ekteskap.

            Jeg har for øvrig inntrykk av at myndighetene har blitt langt flinkere til å avsløre slike ekteskap som falske. Og myndighetene er også blitt klar over at enkelt utenlandske kvinner bruker oppskriften: Flytt fra mannen og inn på nærmeste krisesenter. Fortell på krisesenteret at mannen var voldelig og isolerte deg hjemme. Du får gratis støtte og hjelp på alle fronter. Gratis psykolog. Gratis lege. Gratis advokat. Anmeld mannen for voldtekt. Og legg frem rapport fra politi, lege og psykolog til myndighetene for å få bli i Norge. Denne «oppskriften» er meget godt kjent for de fleste kvinner som gifter seg i Norge. Men igjen: Myndighetene er blitt veldig mye dyktigere til å avsløre svindelen.

          • Sunn fornuft bunnet i «jeg synes det er ekkelt» muligens. Alltid en klassiker.

          • Frankie

            Ja jeg synes det er ekkelt. Rett og slett motbydelige faktisk. Jeg tolker det som om du synes dette er supert. Så der får vi være enige om å være uenige.

          • Vokst fra meg å mene at noe som jeg mener er ekkelt skal medføre et behov for sanksjoner. Du burde prøve det. Rydde rommet og vokse opp.

          • Frankie

            Så fint for deg da. Har ikke snakket om sanksjoner. Utrykker kun min avsky. Er du selv en av de som drar til Gambia siden du prater så positivt om dette?

          • Så flott argument. Er du mot atombomber forresten?

          • Frankie

            Hehe. Du snakker om flotte argumenter? Nei. Hvordan det?

          • Om du bruker tankekraft så forstår du bakgrunnen for spørsmålet.

          • Frankie

            Ok.

  • heimevernet

    Jeg er enig i at sakene om feks Gambia er en type forhold som må være mellom de voksne menneskene det gjelder. Ingenlunde bør lover regulere den slags uansett hva hver enkelt måtte ha for leveregler for seg selv. Kvinnene det gjelder frakter formodentlig ikke sykdommer til Norge.

  • medic

    også yngre norske kvinner er del av denne «turismen». og det fører jo til økt famileinnvandring til Norge.

    https://www.ung.no/oss/ekteskap/30091.html

  • Infowarrior

    Skjønner ikke helt poenget, det er norske menn som blir stigmatisert som horekunder. Ja det er til og med straffbart å ha sex med en prostituert i utlandet.
    Kommer en middelaldrende kvinne til å bli straffet for det samme?

    • Astraios

      Neppe – hun blir ikke straffeforfulgt fordi hun er kvinne.

      Det er den feministiske kampen mot mannlig seksualitet som er årsaken til den kontroversielle sexkjøpsloven – den er rettet mot menn. Og de har lykkes.

  • Dedjal

    Det de essentielt gjør, er å leie seg en hore/gigolo.
    Og med hvordan den Norske loven nå er, så burde de alle sammen bli ilagt bøter osv. når de lander i Norge igjen.

    • Paris

      Så,så. Dedjal.
      For menn er kjøp av sex straffbart, for kvinner er kjøp av sex kortvarig ”ferie-kjæresteri” og kan selvfølgelig ikke straffes..

      • Ingen menn er hittil straffet for sexkjøp i utlandet, og det er faktisk ikke så mange som straffes i Norge heller. Dette fordi politiet må kunne bevise at sex og betaling har funnets sted. Politiet må så og si være med inn på soverommet. Ellers er jeg enig med deg i at menn stigmatiseres i langt høyere grad som sexkjøpere enn kvinner. Skal noen bli tatt for sexkjøp i utlandet, må norsk politi sendes til de aktuelle landene og spane i lang tid for å avdekke eventuelle kjøp. Jeg er sterk motstander av en lov som ikke lar seg håndheve. Noe helt annet er kjøp av sex fra underårige. Der ser jeg meget gjerne at det settes inn langt større ressurser. Men å lovregulere frivillige aktiviteter mellom voksne, er nett riktig vei å gå, spør du meg!

        • Herman von Salza

          Lyver du eller har veldig dårlig hukommelse? For jeg regner med at du har sjekket dette. Det tok ikke meg mer enn 3sek å finne ut at en viss politiker fikk 25.000 i forlegg for å ha kjøpt seksuelle tjenester i Latvia for noen år siden

          • Lars Eriksen

            Og i følge hora så fikk han forelegg uten å ha gjort noe. For med kamera i trynet så valgte han å innrømme hendelsen. Så jaktet Dagbladet til Riga for å finne hora, trolig med intensjonen om hvordan denne vestlige mannen kunne utnytte denne stakkars baltiske kvinnen. Dagbladet fant hora, men det hora kunne opplyse var visst at ingenting skjedde utover vanlig massasje

          • Vel, jeg stolte på en kilde som hevdet at ingen var dømt for sexkjøp i utlandet. Kilden tok feil. Skal vi da være enige om at sexkjøpsloven har ført til at EN nordmann er tatt for sexkjøp i utlandet? Det var jo en gigantisk fangst og en forferdelig løgn fra min side. Tenk at jeg sa null, og så er det en. Som en kommentar her viser, var det forelegget dessuten veldig omstridt!

          • Herman von Salza

            Poenget mitt er at hvis jeg fant en på tre små sekunder så er vel oddsen for at det er flere ganske høy? Det er et hav forskjell på null og en for da er det satt presedens. At den ene saken er omstridt gjør det jo enda værre synes du ikke, for det er jo nettep det du skriver at du ikke trodde ville hende. Han ble jo dømt/straffet uten ordentlige beviser

          • Den eneste grunnen til at du fant denne ene saken så hurtig, er at det var en svært mye omtalt mediesak, som sto på forsidene i avisene i flere dager. Sannsynligheten for at det er flere domfellelser blir ikke høyere av at det var fort gjort å finne den svært mye omtalt mediesak. Det er en kortslutning å påstå noe slikt. Ta et søk på disse ordene, så finner du massevis av artikler som bekrefter at Hoksrud er den eneste som er bøtelagt: sex utlandet antall bøtelagte. Hoksrud ble forøvrig bøtelagt fordi han erkjente å ha kjøp sex. Hadde han nektet, han bevisene neppe holdt i retten. Et bilde av en mann med klær på samme bilde som en prostituert, er ikke et bevis for at sexhandel har funnet sted.

          • Herman von Salza

            Selvfølgelig var det derfor jeg husket den, skal ikke nekte for det. Jeg diskuterer ikke hvorvidt han er/var skyldig eller ei. Det er for meg likegyldig. Det som er viktig er at han ble dømt for å gjøre noe som er/var lovlig der hsn gjorde det og det skaper en farlig presedens og vil gjøre framtiden vanskelig. Vi må jo nesten forholde oss til lover å regler som gjelder der vi er når vi befinner oss i utlandet, ikke hva den norske regjeringen mener fra tid til annen.

        • jrf85

          De trenger ingen av delene så lenge de har en tilståelse og en aksept av forelegget.

  • Elisma

    Dette er et komplisert område, og det er mange ulike former for prostitusjon, og ulike gråsoner fra et «vanlig seksuelt forhold» til prostitusjon. Det kan jo også defineres som en form for prostitusjon når kvinner jakter på rike menn eller motsatt, skjønnhet og ungdom byttes mot en høy levestandard. Dette er imidlertid akseptert praksis, fordi man antar at begge parter forstår spillet, og har reelle valg. Så har man dyre elskerinner, eskortepiker, luksusprostituerte og andre som befinner seg i den øvre prisklasse, og har tatt valget helt frivillig.

    I den andre enden har man gateprostituerte som kanskje skaffer penger til stoff eller en hallik, og det er menneskesmugling og salg av unge sårbare jenter fra andre land, ofte holdt som sexslaver og helt uten frivillighet.

    Så har vi den siden som du nevner her, nemlig sexsalg fra unge, fattige mennesker i andre deler av verden. Dette mener jeg er alt annet enn uproblematisk. Vi vet ingenting om graden av frivillighet her. Hvor frivillig er det når fattigdommen er stor eller foreldrene eller barna trenger penger? Dersom man synes synd på folk som lever i fattigdom så er det ikke forbudt å gi gaver, mat eller penger uten å forvente sex tilbake. Vi vet ingenting om hvordan det er å leve i dyp fattigdom eller bli solgt av dine foreldre til et horehus, noe som slett ikke er uvanlig i Thailand. Er du turist i landet så legg heller igjen penger på en annen måte, bruk skredder, frisør og restauranter, kjøp håndlagde produkter og gi rikelig med driks.
    Noe helt annet er ekteskap med yngre partnere fra et fjernt land. Det blir vel mer som de gammeldagse fornuftsekteskapene i Norge.

    Det å kjøpe seg seksuelle tjenester av unge, fattige mennesker i utviklingsland kan ikke sammenlignes med ungdom som har sex og fester sammen med lokalbefolkningen. Det er svært sjelden at ungdommene betaler for disse seksuelle kontaktene, verken med kontanter eller på annen måte. Derfor blir de mer likeverdige partnere både i økonomi, makt og alder og sannsynligvis derfor mer ett fritt valg. De er sammen fordi de selv ønsker det, og de forventer ingen penger eller andre betalte gaver.

    Jeg mener altså at dersom man absolutt ønsker å kjøpe seg sex, så vil nok eskortepiker eller luksusprostituerte være av de som har tatt et mest reelt frivillig valg. Gateprostituerte, ofre for seksuell menneskehandel og unge, fattige mennesker i utviklingsland har ofte ikke noe reelt valg, men det kan de aldri la kunden få vite. Derfor må de selvfølgelig forsvare praksisen sin, det sier seg jo selv. Ønsker du å støtte økonomisk finnes det mange andre måter å gjøre det på.
    Det å fortsette å bruke disse seksuelle tjenestene blir omtrent som å gi penger til tiggere. Du forsvarer virksomheten, og bidrar til at de ikke finner annen næringsvirksomhet.

    Og til informasjon, det finnes nok tusenvis av voksne, ensomme sjeler her hjemme, både menn og kvinner, som absolutt kunne tenkt seg en kjæreste, og sikkert litt sex også.

    • Tips; fattige har også en hjerne. Som alle andre ønsker den å ta sine egne valg.

      Og ungdom ikke tar betalt for sex. Tro om igjen, og det er flest gutter som selger.

    • He he, så jeg bidrar til at strandløver i Gambia ikke finner noe annet å gjøre fordi jeg forsvarer voksne menneskers rett til å være ferie-kjærester? Da tror jeg du overdriver betydningen av en liten artikkel på resett.no? Jeg skjønner ikke hvilke kvalifikasjoner du har som gjør at du påstå at sex mellom mennesker fra et fattig land og et rikt land ofte ikke er frivillig? Er det ikke en smule hovmodig mot fattige å anta at de mangler evner til å avgjøre sitt eget beste? Og hvor mye av sexen i Norge er egentlig frivillig? Hvor mange er det som gir etter for press og overtalelse, ikke tør si nei, vil være grei osv? Jo, svaret er at dette skjer svært ofte. I en grundig reportasje på TV om såkalte strandløver på Fiji, så virker disse svært målrettede og aktive! De visste definitivt hva de var med på, og de fikk sin belønning i form av gaver og alt annet man kan tenke seg. Hvem utnytter hvem?

  • LasseRon

    «er det fryktelig stor forskjell på at middelaldrende kvinner og menn oppsøker eksotiske destinasjoner for å søke «det gode liv» i form av dans, musikk, festing og erotikk og våre ungdommers feriereiser til partysteder og fester og nyter løssluppen sex? »

    Jeg synes Ibiza-kulturen er like forkastelig jeg.

    • Karl Bedding

      Hvorfor er det forkastelig? Altså – det er ingen som tvinger deg til å delta i noe du selv ikke setter pris på. Er det din oppgave å dømme andres valg?

      • LasseRon

        Jeg kan vel synes det er forkastelig for det om jeg skjønner at jeg ikke trenger å ta del i det?

        Dessuten er det mine skattepenger som må dekke alle merkostnadene for samfunnet slikt fyll og fanteri medfører.
        Jeg kommer ikke til å forhindre disse fra å gjøre slik og slik, men jeg kommer til å tenke om dem akkurat som jeg vil.

  • Astraios

    Man kunne heller spørre – hvorfor er folk så raske med å fordømme?

    At folk søker forhold for å komme seg vekk fra savn og ensomhet, i et samfunn som er blitt både ekskluderende og fordømmende dersom man ikke har økonomi eller utseende med seg, burde i utgangspunktet være positivt. Eller i et samfunn der det å bli gammel er blitt et skjellsord?

    Samtidig er det greit med en stor klype realisme. Det er neppe kropp og utseende som trigger den lutfattige gambiske guttens oppmerksomhet mot den eldre, rynkete og tykkfalne svenske kvinnen. Ønsket om å komme seg ut av fattigdommen er nok større enn kjønnsdriften.

    Men hvorfor har andre mennesker noe med å fordømme de to – eller spesielt den eldste?

  • StemmerBlankt

    Greia med #MeeToo var vel i utgangspunktet maktmisbruk.
    Samme blir det når eldre rike reiser til andre land og oppsøker unge fattige.
    Det å gi gaver og betale det ene og andre er selvsagt å sammenligne med å betale for sex.
    De hadde ikke fått dette ferieforholdet uten å betale for seg, da de unge fattige ikke har dette forholdet pga egne lyster.
    Norske lover forbyr norske borgere kjøp av sex utenlands.
    Dette er kjøp av sex, like mye som om man benytter seg av tilbudet på strippeklubber og bordeller.
    Hvor ofte bøtelegges norske kvinner som har feriert i Ghana og tilsvarende steder?
    Sjekkes de like grundig som godt voksne menn som har vært på steder som er kjent for slike aktiviteter?
    Selv synes jeg loven om sexkjøp er hinsides all fornuft, og vitner om politikere uten forstand.
    De straffer ikke innvandrere som kommer hit med koner og barn som avslører pedofili etter norsk lov…

  • Frankie

    Sverre Avnskog: du virker til å være det som amerikanerne kaller for en «cuck»😂

    • Å? Hva er det? Jeg lever i et monogamt ekteskap, min kone og jeg elsker hverandre og vi har vært lykkelig gift i 12 år. Har to skjønne jenter sammen. Forskjellen på meg og en del andre, er at jeg ikke har så stor trang til å fordømme alle som lever annerledes enn meg. Det er uttrykk for kulturhovmod å anta at alle som har feriekjærester i utlandet utnytter unge mennesker som er tvunget inn i situasjonen mot sin vilje. Vi som har reist litt i utlandet, vet litt mer om de faktiske forholdene. Før ble eldre menn som hadde kjærester i utlandet sett på som ekle griser, og nå blir kvinnene som gjør det samme også hengt ut som en slags overgripere. Sannheten er at slik feriesex er like vanlig blant unge mennesker, men da er det greit. Men eldre mennesker skal visst helst ikke ha erotiske følelser i Norge. Jeg er tilhenger av å la folk få leve sine liv i fred så lenge de ikke plager noen. Men noen er alltid ute med pekefingeren og fordømmer!

      • Frankie

        Helt uenig med deg. Visse handlinger fortjener kraftig fordømmelse og dette er en av dem. La disse gamle tantene få føle litt på skammen. Det er vel fortjent.

        • Sensum Communem

          ««Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.»»
          Kan være noe å tenke på for oss alle i 2018

          • Frankie

            Bibelsitater nå… Sosial kontroll er hva som tradisjonelt har holdt disse tøytene i sjakk. Man trenger ikke å være uten skyld selv for å strebe etter et bedre samfunn. Det at vi skal godta all slags avvikende oppførsel, særlig fra kvinnfolk, er en 68er mentalitet skapt av folk uten verken ære eller ryggrad.

  • Eirin Munkebye

    Mens vi venter på Godot:
    Litt ja og litt tja…og litt uff nei…
    Det finnes da mer enn løssluppen sex å bedrive på ens godt voksne dager…?

  • John Bilberg

    Norge har allerede vedtatt en slik lov, hvis du kjøper sex i utlandet eller i Norge s¨skal du straffes i Norge.

  • RunCHURCH

    Kanskje det minste ondet ville være å tillate prostitusjon og ha en viss kontroll med dette f.eks. med bordeller. Slik man gjør med alkohol; et sosialt onde, men man innser realitetene bl.a. at forbud er verre og det tillates derfor i tilnærmet kontrollerte former.

    • Olaus Trøgheim

      Bordeller med selvstendig næringsdrivende mennesker burde være tillatt. Med det selektive og fullstendig ubalanserte kjønnsmarkedet der nesten alle kvinner får så mange menn de vil ha, hvis de vil, selv om de ofte går etter de samme alfa-hannene, og der en stor andel menn i praksis er utelukket fra kjønnsmarkedet er det mange menn som trolig aldri vil være intime med andre mennesker. Denne gruppen utelukkes f. eks. pga handicap, utseende, ikke rike nok, ikke mektige nok, dårligere utdannelse etc. Feministene har attpåtil tatt drepen på de ved å gjøre det ulovlig for disse å betale villige kvinner for noe andre kan ta for gitt. Til og med i utlandet! Kunne Forresten vært artig om noen prøvde denne siste delen av loven for retten.

  • Olaus Trøgheim

    Unge kvinner som gifter seg med godt voksne velstående menn og går hjemme som husmødre uten å delta i annet yrkesliv er vel per definisjon også prostituerte?

    • Infowarrior

      De som velger en parasittisk levevei er pr definisjon snyltere.

      • Olaus Trøgheim

        Men er det verre at en norsk mann finner seg en ung, pen asiatisk dame enn at han finner seg en ung, pen norsk dame? Feministene kaller jo mannen for gammel gris uansett, men forargelsen deres virker å være større dersom hun har en annen hudfarge.

        • Infowarrior

          Jepp, hudfargen gjør henne til et offer

        • Frankie

          Ja. Det er værre.

      • Olaus Trøgheim

        Du mener vel at 40+ menn med hvit hud gjør alle kvinner til offer?

  • O.M. Hadland

    «Det er bare her i de rike og velstående nordeuropeiske landene dette anses som en form for prostitusjon»
    Å knulle for penger e r prostitusjon. Dixit.

    • Alt for enkel påstand. Å være feriekjærester og motta gaver er absolutt innenfor. Tenk hvor mange kvinner i Norge som ikke arbeider, men som forsørges av mannen. Er det også å knulle for penger?

      • O.M. Hadland

        Du snakker om noe annet. Disse gutta forsørger familien som gigolo eller «feriekjæreste» som du så søtt kaller det.

        • Nei, prinsippet er det samme. Det som er interessant er hvordan man kan mene at det ene er galt, mens det andre ikke er. Så lenge finansielle goder fordeles mot seksualitet. Det ene er sanksjonert gjennom ekteskapet (og avarter av denne), eller gjennom straffelov og sexkjøpsloven/hallik-paragrafene.

          Eneste man står igjen med da er den moralske følelsen «ekkelt», som forsåvidt er en legal moralsk ledesnor om den begrunnes i en logisk tankerekke. Noe jeg mener det absolutt ikke gjør i sexkjøpsloven som denne artikkelen ville elegant havne under.

  • FrP ex

    Det kommer en dag da du vil innse at du ikke er bra nok for enkelte mennesker. Men spørsmålet er om det er ditt problem eller deres….

    Ikke bry deg om hva mennesker sier bak ryggen på deg. Det er menneskene som finner feil hos andre istedenfor å reparere feilene hos seg selv.

  • Lars Eriksen

    Kjøp av sex er forbudt også når nordmenn kjøper det i utlandet,så når kommer det krav om sex-selvangivelse ved ankomst til Norge?

    • Karl Bedding

      Aldri. Sexkjøpsloven er lite mer enn en kjepphest for å forsegle regjering og storting som «moralens voktere». Samt et påskudd til politiet for å plage folk.

  • invernes

    Vikingene hadde der en god løsning som vi burde ha tatt vare på, ættestupet.

    • Karl Bedding

      IS har jo også adoptert en variant av dette, jfr. homofile som kastes fra høye bygg.

      • invernes

        Ja men homser lesber feminister transgenders roper like fult welcome til ISIS. 😮

    • jrf85

      Har du sett for mye på NRK igjen nå da?

  • Jens Bjørneboe

    Menn, sjømenn så vel som enslige, ensomme og de som har gått lei av norske/svenske maskuliniserte kjærringer var først ute med litt ferie erotikk, sågar som å dra med seg en thai dame, ofte yngre, hjem for mer langsiktig formål.
    For dette ble de da ubønnhørlig devaluert. Mannsvin som ikke var sosialt oppegående for norske damer, gamle griser på jakt etter ungkjøtt som de kunne fråtse i, jenter som ikke hadde andre valg enn å selge seg til nevnte galter osv osv.
    What goes around comes around….
    Når middelaldrene kvinner, gjerne godt med kilo over fedme grensen (og som helhetlig gruppe var de som skrek mest om mannsvin), nå velger seg sort festkjepp i Gambia kan de vel strengt tatt ikke vente annet. Selv om menn og kvinners beveggrunner er noe ulike er det i sluttsatsen samme handling vi bevitner.

  • Axel

    Var ikke akkurat sånn jeg leste den opprinnelige artikkelen.
    Slik jeg forsto var det snakk om at det uten blygsel kalles for prostitusjon når eldre menn kjøper sex i utlandet men at det kalles romantisk ferie når eldre kvinner kjøper sex i utlandet.
    Forstår ikke hvorfor denne artikkelforfatteren får spalteplass når han har så til de grader misforstått poenget, eller at Resett publiserer det…

  • Birgitte Brattebø

    Det reageres på at det dømmes her.

    Men, når henteekteskap medfører økt ikke-vestlig innvandring, og det ender opp som en ekstra utgift for samfunnet, er det da ikke «alles» anliggende?

    F.eks. En kvinne gifter seg med en yngre afrikaner, som «holder ut» med henne i 2 år, for så og skille seg, og henter den «egentlige» konen sin fra hjemlandet.

    Vipps! Så har en familie med afrikanere innvandret til Norge, UTEN å ha noen tilknytning til landet utenom at en mann har holdt ut i et forhold lenge nok til å få innpass.

    Henteekteskap utnyttes i så måte for å migrere til et annet land, hvor en normalt ikke ville ha fått innvilget opphold.