Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX / (FRB)

Norges Idrettsforbund ser naturligvis frem til et nytt spennende år. Nye utfordringer, også sportslig, for all del. Med en raushet som slår alle idrettsrekorder i Norge og en gourmet-bevertning, inkludert fri flyt av alkohol, som får samtlige norske julebord SAMLET til å blekne, mener NIF åpenbart at sponsorene heretter vil trå til ytterligere. Hvis de i det hele tatt husker hva som skjedde da, kan man jo legge til. Hvorfor ikke servere sponsorene vafler neste gang og resten av året, som folket ellers er fornøyd med, og la et tenkt gourmet-overskudd gå til ungdoms- og breddeidretten? Og vaffeljern mangler ikke på Grasrota. Tenkt tanken noen gang, Tom Tvedt? Du har jo tallene og kreative konsulenter som skal løfte NIFs omdømme.

Jeg har prøvd å finne frem til hvem som satt på andre siden av bordet, av sponsorene og æresgjestene, eller kanskje riktigere sagt, MELLOM idrettspampene på de festlige utskeielsene, som har akseptert den generøse bevertningen uten synlige protester. Ingen vil si noe om det. Papiravisene kommenterer at det er et interessant spørsmål, men jeg får aldri svar. Hvorfor er det ingen som har stilt spørsmålet direkte til sponsorene – om det er riktig at en vesentlig del av sponsorpengene skal brukes til bevertning, kos og hygge på VIP klasse, og med et konsum av alkohol uten begrensning fra øverste hylle?

Offisielt uttaler sponsorene, selvsagt med stort alvor, at det viktigste er å ta vare på breddeidretten, barn og ungdom. Som f.eks. Sparebank 1. Er dette bare tomt prat når det kommer til virkeligheten? Jeg bare stiller spørsmålet, som folk flest er opptatt av. Richard Heiberg, styreleder i SpareBank1-alliansen, forteller hvorfor de er villig til å bruke så mange penger på norsk langrenn. – SpareBank1-alliansen er den største sponsoren av breddeidrett i Norge, og ski er en stor del av det. Det interessante for oss er at vi sammen med skiforbundet og deres ekspertise og landslagsutøvere, sørger for ytterlige bearbeiding og jobbing i bredden. Vi er interessert i å utvikle breddeidretten videre, og vi er spredt over hele Norge. Folk flest er interessert i ski, og derfor synes vi at dette er det mest interessante sponsoratet nasjonalt sett, sier Heiberg.

Jeg vet ikke om Richard Heiberg har reagert på at sponsorpengene fra hans allianse også har gått til idrettspampenes rådyre utskeielser, suiter og fri flyt av dyre dråper. Han kan jo kommentere det selv, men jeg har i hvert fall ikke registrert det.

Hvorfor har ingen fra idrettens partyelite noen gang stilt kritiske spørsmål, eller tatt avstand fra en kultur som er så fjern fra idretten som det er mulig å komme?  Det er jo en stor gjeng. NIFs utskeielser er jo en fornærmelse mot alle som tar idretten alvorlig, inkludert oss som er tilskuere og er med på å heie frem heltene. Jeg tror at mange er enige i at NIFs enorme pengeforbruk på å traktere eliten og seg selv grenser til korrupsjon, og derfor velger å gå i dekning.

Vi opplever igjen dette med å dysse ned og tie ihjel når det kommer til skandaløse tilstander som rammer vår maktelite. Det er en «trå varsom plakat» der ute som styrer en del av media, noen skal for enhver pris beskyttes. Hvis man trodde at faktisk.no skulle korrigere dette, så ser vi at svaret er nei. Avsløringene handler om noe som er viktig for oss alle, vårt demokratiske system, og skal ytringsfriheten fungere må noen være uredde.