I 2025 skal det etter planen ikke selges flere biler med forbrenningsmotor. Dette kan bli utfordrende nok for mange nordmenn med normal funksjonsevne, så hva kommer til å skje med de som er bundet til rullestolen, og som er avhengige av å ha en viss størrelse på sin bil?
Anne Marit Hansen døde i 11. mars i fjor, av en blodpropp i hodet. Hun hadde en sjelden hudsykdom, som gjorde at hun måtte amputere armer og ben i syv omganger da hun fikk konstatert hudkreft, og måtte dermed tilbringe sin siste tid på jorden i rullestol. På Facebook er det opprettet en side til minne om kvinnen, som bare ble 45 år gammel.
Tilbake sitter samboeren hennes, Christian Didriksen. Han er bekymret for at dagens miljøfokus fra politisk hold kommer til å kunne bety at rullestolbrukere i fremtiden kommer til å være fanget i sine hjem.
– Anne Marit hadde en personbil, en Volkswagen Caravelle og vi fikk ikke hennes permobil, en terrenggående rullestol, inn i bilen. Bilen hadde ikke tilhengerfeste heller. Løsningen måtte bli en amerikansk pickup, med ramper på lasteplanet, sier Didriksen til Resett.
Fra 2025 har norske politikere bestemt at det ikke skal selges nye biler med forbrenningsmotor.
– Elbilene er for små. En rullestolbruker kan ikke bruke det. Anne Marit hadde en annen elektrisk rullestol som hun fikk plass til i bilen sin, men det var jo ikke noe å kjøre i skogen med. Hun var veldig glad i friluftsliv og like å være ute. Må alle rullestolbrukere ha svær pickup eller van da? Det blir jo veldig dyrt for dem, sier Didriksen.
– Jeg hadde en ny Ford Pickup i 2001, den var fritatt for avgift på den tiden. Så kom Stoltenberg og hevet vektgrensen på fritaket. Dermed ble den den modellen bilen brått 700000 kroner dyrere, sier Didriksen.
Skulle holde foredrag i Oslo – fikk bot på grunn av manglende parkeringsmuligheter
Anne Marit hadde en sjelden hudsykom, kreft og fikk til slutt blodpropp i hodet, som skal ha vært dødsårsaken.
– Hun døde ikke av kreften, men av blodproppen. Hun lå vel for mye stille.
Likevel maktet Anne Marit Hansen å oppleve mye før hun døde, også mens hun var bundet til rullestolen. Hun reiste, blant annet til Sør-Afrika, og hun fløy til og med paraglider i Chamonix i Frankrike.
– Det er det eneste stedet i verden der rullestolbrukere kan fly paraglider, forteller Didriksen.
Anne Marit engasjerte seg dessuten ved å holde foredrag om å det å leve et inneholdsrikt liv, på tross av sykdom eller skader. Kunsten å leve et verdig liv, het foredraget hennes. Hun holdt foredrag ved Horten bibliotek først. Så bar det inn mot hovedstaden, der hun skulle holde foredrag ved Thon Hotel Opera. Det ble ikke en problemfri affære for Anne Marit.
– Hun hadde i bilen en sidedør som ble åpnet elektrisk, og den hadde en lang rampe og måtte derfor ha 2,5 meter plass på siden. Hun kunne ikke parkere i parkeringshus, da hadde hun ikke kommet inn i bilen igjen, om en bilist hadde plassert bilen sin ved siden av hennes. Så da måtte hun finne gateparkering, og det klarte hun. Men da hun kom tilbake etter foredraget hadde hun fått en bot på 900 kroner.
Skal handicappede måtte ha lastebilsertifikat for å kunne nyte av friluftslivet?
– Det kan vel ikke være riktig at alle som skal ha handicapbil skal måtte ha pickup eller van? Den bilen blir registrert som lastebil og det blir dessuten mye dyrere å passere bommen. 200 kroner skal de ha da, for hver gang du passerer. Skal man ikke få noe fritak eller noe slikt?, spør Didriksen.
Tilhenger er en mulighet, men det er kun Tesla som har hengerfeste blant de elektriske bilene så langt. Didriksen tror neppe bilkontoret til NAV vil betale for en slik bil.
– Det finnes selvsagt mange mindre japanske pickuper, som kjøres med førerkort klasse B. Disse har ofte relativt kort lasteplan, og derfor ser jeg det slik at en amerikansk pickup, eller van, er det beste om man vil få med seg en permobil. For det er vel ikke slik at friluftsliv kun er forbeholdt de 100 prosent funksjonsfriske mellom 20 og 50 ?