Illustrasjonsbilde. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
annonse

I en lederartikkel i Dagsavisen legges en bredside til mot Resett og undertegnede. Teksten er nesten ikke til å tro og viser hvor degenerert deler av norsk presse har blitt. I en artikkel som nettopp kritiserer Resett for å ikke gi Trine Skei Grande samtidig imøtegåelse kommer det direkte falske anklager. Det påstås at det er «stappfullt av falske nyheter og propaganda uten kildegrunnlag» på Resett.

annonse

Men jeg utfordrer Dagsavisen til å komme med ett eneste eksempel på en falsk nyhet i de 4300 artiklene som er publisert på Resett så langt. Faktisk.no har ikke klart å ta Resett på noe som er «faktisk helt feil» i løpet av fem måneder, og det skyldes ikke at de ikke har prøvd. Her er det Dagsavisen som kommer med en helt åpenbar falsk nyhet uten kildegrunnlag. At de ikke forstår hvor totalt avkledd de selv blir gjennom en slik fremgangsmåte – ved å fremsette en falsk påstand om at andre kommer med falske påstander – viser at norsk presse har manglet et korrektiv.

annonse
Reklame fra Resett butikken

Jeg reagerer også med forundring over benevnelsen av Resett som «det høyreradikale nettstedet». Hva begrunner Dagsavisen denne merkelappen med? Er ikke dette bare en måte å sverte Resett og meg som redaktør på? Burde ikke dette vært fremlagt for meg med en mulighet til samtidig imøtegåelse? Og som et minimum burde Dagsavisen opplyst i ettertid om lederartikkelen og spurt om vi ønsket tilsvar.

Og som om det ikke er nok, klarer Dagsavisen i samme lederartikkel å snakke om PFU og «ordningene til den seriøse, redaktørstyrte pressen». Det vil virke «disiplinerende,» skriver Dagsavisen. Tja, hva skal man si. Det har tydeligvis ikke hatt noen effekt på dem selv. I den samme artikkelen som de hyller presseetikken, bryter de den selv flere ganger. Resett ble aldri kontaktet for samtidig imøtegåelse eller tilsvar. Man vet ikke om man skal gråte eller le.

annonse
Reklame

Dagsavisen mottar 37 millioner kroner i pressestøtte hvert år. Pressestøtten deles ut av Kulturdepartementet. Trine Skei Grande ble nettopp kulturminister og derved vokter over Dagsavisens fortsatte eksistens. Etter Vær varsom-plakaten burde Dagsavisen også opplyst om denne avhengigheten til offentlig myndighet i sitt angrep på Resett for å ha avdekket TSGs åkeraktiviteter med en 17-åring i 2008.

Om noen vil klage Dagsavisen inn til PFU for lederartikkelen de trykket igår, skal vi med glede gi vårt samtykke.

(Innlegget trykkes også i Dagsavisen, mandag 29. januar)

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.

Annonse