Tyske myndigheter tar sterkt avstand fra forsøk der mennesker og dyr er blitt utsatt for eksos fra dieselbiler.
I et eksperiment finansiert av tyskebilfabrikanter, ble testpersoner utsatt for en gass som finnes i dieseleksos, avslører tyskemedier.
Testene var bestilt av en nå nedlagt miljø- og helseforskningsrguppe grunnlagt av Volkswagen, Daimler og BMW, skriver Stuttgarter Zeitung og Süddeutsche Zeitung.
Transportminister Christian Schmidt sier man overhodet ikke kan forsvare den slags virksomhet og ber de berørte bilprodusentene straks framskaffe detaljerte opplysninger om hva som er foregått.
Statsminister Angel Merkels talsmann, Steffen Seibert, sier at folks forakt for dette eksperimentet er fullt ut forståelig.
– Tester på aper, sågar på mennesker, er etisk sett totalt uforsvarlig. Dette reiser mange spørsmål som umiddelbart krever svar. Bilprodusentene er pålagt å redusere utslippene mer og mer, men de skal ikke forsøke å vise hvor ufarlige utslippene er ved å bruke aper og mennesker som forsøkskaniner, sier Seibert.
Forskningsgruppen ville ha en studie av «kortvarig inhalering av nitrogendioksid av sunne mennesker». Bestillingen kom mellom 2012 og 2015 og førte til at et institutt ved universitetssykehuset i Aachen undersøkte 25 personer etter at de hadde pustet inn ulike mengder nitrogendioksid (NOX).
Testpersonene ble utsatt for avgassen i flere timer, men forskerne fant «ingen reaksjoner» på inhaleringen.
Daimler, som står bak bilmerker som Mercedes og Smart, har tatt avstand fraeksperimentet og fra forskningsgruppen selskapet var med på å stifte.
– Vi er sjokkert over omfanget av disse testene og måten de ble gjennomført på. Vi fordømmer dem på det sterkeste, sier Daimler i en uttalelse og legger til at forskningsgruppen har handlet i strid med Daimlers «verdier og etiske standarder».
De tyske reportasjene kommer bare noen dager etter at New York Times avslørte at aper innesperret i et lufttett rom ble eksponert for eksos fra en Volkswagen Beetle i 2014.
– Vi er overbevist om at metodene som ble valgt den gangen, var feil. Det hadde vært bedre å droppe testene i sin helhet, sa Volkswagen om apeforsøket.
I 2015 ble det avslørt at selskapet hadde manipulert tallene for utslipp av nitrogendioksid fra sine biler for å komme innenfor de amerikanske kravene.
NTB-DPA