Taxfree-butikken på Gardermoen nekter kunder å kjøpe taxfreevarer dersom ekspeditøren etter egen vurdering mener kunden har rasistiske meninger. Det kan han eller hun gjøre helt på egenhånd, uavhengig av om vurderingen er basert på misforståelser og manglende språkforståelse. Det fikk en kunde i taxfree-butikken erfare da han forsøkte å kjøpe med seg seks hveteøl i butikken fredag kveld.
Ivar Underberge kom med et sent fly fra Berlin Han var tilnærmet helt edru etter kun å ha drukket tre øl jevnt gjennom hele fredagen. Men da han skulle betale for taxfreevarene hos en ekspeditør som han gjetter på hadde sin opprinnelse i Afghanistan eller et land i Midtøsten, fikk han etter eget utsagn denne beskjeden på svært gebrokkent norsk: «Du er for full, du får ikke noe øl».
Underberge protesterte, men ble igjen møtt med «nei, du får ikke noe øl, du er full». Underberge sier at han ble overrasket: «Jeg svarte med å si «hvor er du fra». Det er normalt uttrykk mye brukt i Tyskland der jeg er oppvokst, og betyr omtrent det samme som «hvilken idiot er du». Jeg hadde all grunn til å bli sint. Og jeg ville brukt det samme uttrykket overfor en hvilken som helst ekspeditør, også en etnisk norsk. Jeg var jo ikke i nærheten av å være full.»
Underberge ba ekspeditøren om å ringe til sjefen sin. «nei, det gjør jeg ikke», skal ekspeditøren da ha sagt, men gjorde det likevel til slutt. Da den ansvarshavende lederen ankom, spurte Underberge om han mente han var full. Lederen svarte da ifølge Underberge umiddelbart «nei» og ba ekspeditørene slå inn de seks hveteølene.
Da sa ekspeditøren «han er full og han kom med en rasistisk kommentar». Den ansvarshavende spurte to kollegaer av ekspeditøren som hadde vært vitne til opptrinnet, begge med tilsynelatende innvandrerbakgrunn, og de bekreftet at Underberge hadde kommet med en rasistisk kommentar. Underberge mener at de som innvandrere solidariserte seg med den unge mannen i kassen, og at også de kunne ha fortolket meningsinnholdet i setningen feil og trodd han spurte om ekspeditørens bakgrunn. «Men det ville vel heller ikke være rasistisk å gjøre det,» undrer han.
Dermed bestemte den daglige lederen at Underberge likevel ikke skulle få kjøpe øl. De ville ikke selge øl til en person som ekspeditøren påstod var rasist.
Taxfree-butikkene på Gardermoen drives av Travel Retail Norway AS. Vi har spurt kommunikasjonssjef Haakon Dagestad om deres regelverk er slik at deres ekspeditør kan nekte kunder de med rette eller urette, gjerne som i dette tilfellet basert på misforståelser, hevder er rasister, å handle taxfreevarer.
Dagestad presiserer først at det er ekspeditørenes rett og plikt å vurdere om en kunde er beruset eller ikke, og å nekte berusede kunder å kjøpe alkoholholdige drikkevarer.
Etter å ha kontaktet sjefene sier han at regelverket til firmaet er slik at deres ansatte ekspeditører har anledning til å nekte enhver kunde å handle i butikkene ut fra ekspeditørenes private oppfatning av kunden. «Det kan være på mange grunnlag», sier han, men presiserer at begrunnelsen må være relevant til den gitt situasjonen.
Med andre ord kan en ansatt med utenlandsk opprinnelse nekte en etnisk nordmann å handle taxfreevarer dersom han misforstår en bemerkning eller spøk for å være rasistisk.
Travel Retail Norway AS som er Norges ledende operatør av Duty Free, med butikker på OSL Gardermoen, Trondheim Værnes, Bergen Flesland, Stavanger Sola og Kristiansand Kjevik, og har rundt 1400 ansatte.