Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
annonse

NRK, Radio Metro og Dagbladet er klaget inn til PFU for brudd på god presseskikk i Giske-saken, men klagene er avvist på grunn av manglende samtykke fra Giske.

Norsk Presseforbund har mottatt en håndfull klager til Pressens Faglige Utvalg (PFU), men uten Giskes samtykke kan ikke utvalget behandle klagen.

– Det er et helt avgjørende prinsipp for oss, sier Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund, til Nettavisen.

annonse

NRK og Radio Metro er klaget inn for brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.1. hvor det oppfordres til å «legge vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon». Dagbladet er klaget inn for brudd på flere punkter under avsnittet som tar for seg «journalistisk atferd og forholdet til kildene».

Tall Nettavisen har hentet inn fra mediearkivet Retriever, viser at Trond Giske i januar ble omtalt over 4.000 ganger. Så langt i februar figurerer Giske i over 500 artikler.

– Det er ekstremt massivt. Medieomtalen må være en stor belastning for de omtalte, og særlig for Trond Giske. Det er ikke vanskelig å forstå, sier Floberghagen.

(©NTB)

[email protected]

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.