Per Fugelli er en artig personlighet, og selv om han er både pompøs, sta, narsissistisk og belærende, har han en porsjon selvironi og sjarm som gjør han spiselig for de fleste. Foto: Paradox AS

Per Fugelli – siste resept
No. dokumentar
Med: Per Fugelli, Charlotte Fugelli, Aksel Fugelli
Regi: Erik Poppe
Produsent: Stein Kvae og Finn Gjerdrum
Foto: Martin Otterbeck
Lengde: 1 time 50 min
Karakter 3/6

Ingen norsk kjendis har vel brukt lengre tid på å dø i det offentlige rom enn det Per Fugelli har gjort. I så måte er denne skruen verd å lage film om i sin siste fase, men det kan bli litt for mye av det gode…

«Siste resept» fremstår som en hyllest til Per Fugelli, men regissør Erik Popppe får også frem nyanser med den folkekjære og selvopptatte sosialmedisineren, livsfilosofen og samfunnsdebattanten fra Rogaland. Han er en sjarmerende romantiker, og det er vanskelig å ikke smile når han stjeler blomster fra Botanisk hage for å gi til sin kone, Charlotte. Samtidig er det også avslørende at Fugelli sier at han ikke bryr seg om logiske konsekvenser, eller at han langt på vei innrømmer at han liker å iscenesette seg selv.

FrP får Fugelli til å se rødt og det er en scene hvor han holder en appell mot Sylvi Listhaug, som om hun var den rene Goebbels. Foto: Paradox AS

Etter publikumssuksessen «Kongens nei» (2016) kan Erik Poppe trygt kalles en av Norges mest populære regissører. Fra å fokusere på en folkelig konge velger Poppe å ta for seg en folkelig akademiker og samfunnsdebattant. Filmfotografiet til Martin Otterbeck er såpass briljant utført at dokumentarfilmen er verd sin billettpris, skjønt jeg får mer enn nok Fugelli etter vel en time. Gjentakelser av poeng burde vært klippet bort. En del av hans refleksjoner er vanskelig å bli klok på, men blir ikke fulgt opp av regissør Poppe. Ifølge Fugelli representerer FrP både frykt og «brunt grums». Hvorfor stiller ikke Poppe noen kritiske spørsmål ved slike nedrige karakteristikker?

Ikke sjelden har Poppe et tunglabbet regi-grep. Scenene som går i saktefilm er svulstige. Regissøren gnir også inn mye den visuelle symbolikken, som alle scenene som illustrerer «Den gamle mannen og havet» eller «mennesket i livets høst». Jo da, vi har skjønt at hovedpersonen holder på å dø!

Store deler av filmen er tatt opp i Lofoten, hvor Per Fugelli jobbet som lege på 1970-tallet og har hatt et nært forhold til frem til han døde i fjor. Med bakgrunn som lege er også Fugelli flink til å analysere seg selv og formidle hva både kreft og medisiner gjør med kroppen hans. Foto: Paradox AS

Man kommer ikke utenom at Per Fugelli er ekstremt naiv og foretrekker å leve i sin egen lille boble.  Som når han spør en dagligvarebutikk i Lofoten om hvorfor de har overvåkningskamera. I en annen scene står han utenfor et forsamlingslokale for somaliske menn i Oslo, som ekskluderer kvinner, og bedyrer at de etterhvert vil integreres naturlig i det norske samfunnet.

I hele er det mye kritisk regissøren burde spørre Fugelli om. Når rulletekstene flimrer over skjermen undres jeg: Har Fugelli i det hele tatt vært utenfor Norges grenser og besøkt fremmede kulturer på hjemmebane? Hva annet enn tabloidaviser leser han? Hvilke filosofiske eller litterære forbilder har han? To timer med en døende Per Fugelli blir uansett i meste laget, sikkert også for de mest Fugelli-file blant oss. Og når man først skal forholde seg til medisinske metaforer ville ikke «En overdose med Fugelli» vært en bedre tittel enn «Siste resept»?

 

Skribent. Nils Gjerstad har anmeldt flere hundre filmer totalt for en rekke aviser. Han har også hatt æren av å intervjue flere av Hollywoods regissører og skuespillere, og hans største anger er at han takket nei til Jennifer Lawrence før hun ble kjent. I tillegg har han jobbet med å produsere programmet Filmplaneten for NRK i Bergen.