Redningsskøyten Elias – kjent fra TV, film, bøker og leker – er solgt til kinesisk rikskringkasting. Det kan gi millioninntekter fra salg av leker og bøker.

Produksjonsselskapet Animando sitter på rettighetene til Elias, som dukket opp i 1999 og som i tillegg til sin egen multimediale «karriere» også er maskot for redningsselskapet, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har fått dørene åpnet til verdens største marked, sier daglig leder Sigurd Slåttebrekk i Animando. Den kinesiske rikskringkasteren CCTV har kjøpt visningsrettigheter for to filmer og 91 TV-episoder. Elias skal også vises på strømmetjenesten Iqiyi. Sistnevnte har 500 månedlige brukere, mens CCTV når ut til 1,2 milliarder seere.

– I målgruppen vår på barn mellom to og seks år finnes det rundt 300.000 barn i Norge. I Kina utgjør samme årskull godt over 85 millioner, sier Slåttebrekk, som sammen med medeier Alf Knutsen står bak Elias.

– Det er ingen andre norske barnefilmer som har fått en lignende mulighet, sier han.

Salget av visningsrettighetene har allerede gitt Animando millioninntekter, men de virkelig store pengene ligger i salg av Elias-leker og -bøker til kineserne. En kinesiske leketøysprodusent anslår omsetning på flere milliarder, hvor en del vil tilfalle Animando som lisensinntekter.

(©NTB)

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.