Oslo 20150414. Illustrasjonsbilder av biltrafikk i Oslo tirsdag ettermiddag. Veier. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
annonse

NAF liker ikke at Statens vegvesens satsing de neste årene skal finansieres blant annet ved å kreve inn over 40 milliarder kroner i bompenger.

– Igjen ser vi at det er veldig få veiprosjekter som blir gjennomført uten bompenger, sier NAFs administrerende direktør Stig Skjøstad.

Det skal kreves inn 42 milliarder kroner i bompenger i seksårsperioden 2018-2023, og da er ikke Nye Veiers prosjekter og byinvesteringene tatt med i regnestykket.

annonse

Skjøstad etterlyser en debatt om hvordan veiene kan finansieres «på en bedre måte, uten at det rammer lommeboka til den enkelte ved høyere bomsatser».

NAF mener det bør være mulig å finansiere utbygging ved hjelp av et veifond og en veibank i stedet for bompenger og årlige bevilgninger over statsbudsjettet.

– Vi er bekymret for at bompengetrykket blir for høyt for folk når både veistrekninger og behov i byene krever så mye bompenger, sier Skjøstad.

Statens vegvesen skal bygge nye veier for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023.

(©NTB)

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]