Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Pizzakjeden Peppes planlegger å åpne 50 nye utsalgssteder for å møte den tøffe konkurransen fra kjedene Domino’s og Pizzabakeren.

De nye utsalgene til Peppes Pizza kommer ikke bare i de største byene der kjeden så langt har hatt god dekning, men også på mindre steder, skriver Dagens Næringsliv.

Etter en periode med analysearbeid har Peppes kommet fram til en plan for hvordan nye utsalg skal bli lønnsomme på et lavere omsetningsnivå.

– Vi kan etablere oss ned på steder med minimum 5.000 innbyggere, sier Peppes-sjef Espen Hoff til avisen.

Han bekrefter samtidig selskapets planer om å åpne 50 mye utsalgssteder. Hva slags utsalg det er snakk om, er foreløpig ikke bekreftet, men Hoff viser spesielt til veksten i takeaway-markedet.

Der har konkurrentene Domino’s og Pizzabakeren forsynt seg de siste årene. Pizzabakeren passerte nylig milliardomsetning, mens Domino’s – verdens største pizzakjede – i fjor overtok Peppes tidligere konkurrent Dolly Dimple’s.

Samtidig falt omsetningen til Peppes på restaurantsiden i 2016 og 2017, i en periode der kjeden reduserte fra 90 til 76 avdelinger, ifølge avisen. Også de ville slå seg sammen med Dolly Dimple’s, men dette ble avvist av Konkurransetilsynet i frykt for økte priser.

Hoff erkjenner at pizzakjedenes storsatsing innebærer en viss fare for overetablering i markedet.

– Risikoen er åpenbar. Det er en enorm etableringstakt både på takeaway og restauranter. I løpet av de siste tre årene er 1.700 restauranter etablert årlig, og tilsvarende 1.400 forsvunnet årlig, så det er en dynamisk bransje vi er en del av, sier han.

(©NTB)

[email protected]