Illustrasjonsbilde. REUTERS/Stephane Mahe (FRANCE - Tags: RELIGION)

Stiftelsen Växjös muslimer har søkt om tillatelse til bønnerop (adhan, som det heter) en gang i uken fra moskeen i den innvandrertette bydelen Araby i Växjö, sørøst i Sverige. Byen ligger i Småland og har 66.000 innbyggere. Stedet er beryktet for steinkastende ungdomsgjenger som også har sendt raketter og grønn laser mot politiet. – Det råder totalt kaos med raketter overalt, fortalte et vitne etter et angrep på politiet. Altså en bydel typisk for det nye Sverige.

Sveriges radio, P4, melder (28/2) at byens islamistiske senter allerede har sendt bønnerop uten tillatelse i flere år og forstyrret naboene. Høyttalerne er kraftige, nettopp for dette formålet.  Imamen Ismail Abu Helal, uttaler til SVT at dette er bra for integreringen og at det bekrefter religionsfriheten. – Muslimer er ikke på besøk her i Växjö, vi bor her, sier imamen. Politiet mener, litt diskret som vanlig, at dette er et brudd på ordensreglene.

Saken har vakt stor oppsikt i svensk media og man kan lese sterk kritikk fra svensker som anser det å være en rettighet å kunne slippe å høre de islamske utropene.

Når det gjelder lydnivået på bønnerop er det «miljö och hälsoskyddkontoret» i kommunen som skal vurdere og bestemme. Derimot er budskapet som sendes ut i bønnerop ikke noe myndighetene legger seg opp i . – Det er helt uvesentlig. Vi gjør ingen forskjell på om det er bønnerop eller om det er isbilen, sier Henrik Ohlin, miljö- och hälsoskyddinspektör, til P4.

Moderaten Anna Tenje  i Växjö, er ikke enig:

– Bønnerop bidrar ikke til integrering men til økende polarisering. Jeg er redd for at bønnerop kommer til å slite i stykker Växjö, sier hun.

Men så kommer plutselig en annen aktør på banen, selveste biskopen i Växjö, Fredrik Modéus. Byen er også et bispesete, og hans ord veier selvsagt tungt for myndighetene når han uttaler at han virkelig gleder seg til muslimske bønnerop. – Jeg ønsker søknaden om bønnerop velkommen, sier han, og påpeker at dette er en naturlig utvikling i et mangekulturelt samfunn. På biskopens Facebookside er det en som drister seg til å spørre: «Skal neste skritt bli at Svenska Kyrkan tilpasser seg til sharialover også?»

Den samme biskopen er urokkelig og ønsker å vise enda mer av sin raushet. I avisen «Barometern» skriver han «– La de ensomkommende unge få bli. Ikke midlertidig, men permanent».  Man skjønner da at biskopen med sine uttalelser ikke bare representerer Svenska Kyrkan, men også den humanitære stormakten Sverige.

I den samme debatten kommer også Tomas Samuel på banen, tidligere imam men nå kristen. En virkelig fagmann på islam, må man kunne si. Han forsøker forgjeves å forklare offentligheten hva bønneropet står for: – Et bønnerop uttrykker at alle skal underkaste seg islam og at menigheten proklamerer makt over området så langt det kan høres. Han mener at dette som skjer i Växjö bare er begynnelsen. – Andre moskeer kommer til å sende samme søknaden om bønnerop, ikke bare skal det være to ganger i uken, men fem ganger hver dag, sier han.

I likestillingens Sverige og med en feministisk regjering som et utstillingsvindu mot verden, har Tomas Samuel denne interessante informasjonen om islam: – Bønneropet skal utføres av en mann med en vakker stemme. Kvinner tillates ikke å heve sin røst fordi en kvinnes stemme skulle kunne innebære en fristelse for menn. Interessant å få med seg denne detaljen i disse metoo-tider.