Oslo 20171016. Are Stokstad konsernsjef i Amedia, Gunnar Stavrum sjefsredaktør i Nettavisen og Espen Asheim Adm. direktør i Egmont publishing. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

Mediekonsernet Amedia bedret resultatet kraftig i fjor. Årsakene er økning i digitale abonnenter og annonser og bedre kostnadskontroll.

Mediekonsernets resultat før skatt ble i fjor på 420 millioner kroner, mot 221 millioner kroner i 2016.

– Vi gleder oss over et meget sterkt resultat. Den økonomiske handlefriheten vi har skapt gjennom 2017 skal brukes til å levere enda bedre produkter til glede for lesere og annonsører, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad i en pressemelding.

Amedias 63 lokalaviser hadde ved årsskiftet 160.000 heldigitale abonnenter. Det er en økning på 45 prosent det siste året. Totalt økte antallet abonnenter med 4,3 prosent, mens inntektene fra abonnentene økte med 8,4 prosent.

– Veksten er resultatet av et systematisk arbeid med å utvikle innholdet i Amedias lokalaviser. Et stadig bedre digitalt tilbud har ført til at titusener har gjenoppdaget betydningen av en god lokalavis. Landet rundt er Amedias aviser lokale allmennkringkastere som leverer oppdaterte nyheter døgnet rundt og direktesendinger fra hendelser, folkemøter, kultur- og sportsarrangementer, sier Stokstad.

(©NTB)