This Wednesday, April 26, 2017, photo shows the Twitter icon on a mobile phone, in Philadelphia. On Thursday, May 18, 2017, Twitter announced that it is updating its privacy policy so it can track users’ interests better and target advertisements to them, at least in the United States. Along with this, Twitter is also rolling out more granular controls so users can decide, to an extent, whether and how they want to be tracked and targeted. The move comes as the company reels from its first quarterly revenue drop since going public. (AP Photo/Matt Rourke)
annonse
annonse

Falske nyheter spres raskere på internett enn ekte, opplyser forskere. Og det er ikke roboter som sprer dem, men mennesker.

Studien er utført av forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) og ble publisert i tidsskriftet Science og har sett på om lag 126.000 nyhetssaker publisert på Twitter i perioden 2006 til 2017. Sakene ble republisert av tre millioner mennesker mer enn 4,5 million ganger.

For å avklare om nyhetene var ekte eller ikke, brukte forskerne seks ulike organisasjoner som jobber med å sjekke fakta.

annonse

– Det var 70 prosent større sjanse for at en falsk nyhet ble «retvitret» enn ekte, heter det i rapporten.

Det tar ekte nyheter seks ganger så langt tid som falske nyheter på å nå 1,500 mennesker.

Forskerne mener falske nyheter er mer populære fordi de er mer spektakulære, og de så at disse nyhetene vekket overraskelse, frykt og avsky blant dem som svarte på tweeten.

annonse

Men forskerne kom også fram til at de som sprer falske nyheter generelt har «betydelig færre følgere, følger betydelig færre mennesker, var betydelig mindre aktive, var oftere ikke verifisert og hadde brukt Twitter i en betydelig kortere periode», heter det i rapporten.

(©NTB)

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon