Foto: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Forandringer i Facebooks algoritme har rammet konservative publikasjoner i større grad enn venstrevridde medier, ifølge en analyse i The Western Journal. Plattformen sensurerer i større grad innleggene i brukernes nyhetsstrøm om de kommer fra konservative eller høyreorienterte aktører.

Venstrevridde publikasjoner, kalt «liberale» i The Western Journal, har økt sin trafikk fra Facebook med to prosent siden implementeringen av endringene, mens konservative eller høyrevridde medier har tapt 14 prosent av sin trafikk fra den sosiale plattformen.
Campbell Brown, tidligere nyhetsanker i NBC og CNN, leder nå Facebooks avdeling for nyhetssamarbeid. Han sier rett ut at Facebook vil være partiske.

– Dette er ikke som å ta et steg tilbake fra nyhetene. Dette forandrer vårt forhold til publikasjoner og å vektlegge noen har Facebook aldri gjort før: Det å ta standpunkt, og å lene seg inn mot kvalitetsnyheter. Vi tar, for først gang i Facebooks historie, et steg mot å definere hva «kvalitetsmedia» ser ut som og å gi dette en

Ifølge analysen utført av The Western Journal er det tydelig at Facebooks forstår «kvalitetsnyheter» som nyheter med et venstreliberalt preg.

Avisen valgte 50 publikasjoner de visste fikk en anselig mengde trafikk fra Facebook. Blant mediehusene i analysen er The Washington Post, CNN, Fox News og Vox.

Så rangerte The Western Journal publikasjonene på en politisk skala, med poeng fra 0 til 100, fra venstreekstrem til høyreekstrem. Dette ble gjort ved hjelp av en tredjepart, Media Bias/Fact Check News, en nettside som analyserer medier for politisk partiskhet og plasserer dem på skalaen.

Så sjekket de Facebook-trafikken måned for måned, fra januar til mars, for hver av disse publikasjonene. Facebooks endringer i algoritme ble implementert 6. februar. Konklusjonen er at venstreliberale nyhetssider i større grad promoteres i brukernes nyhetsstrøm enn konservative. De konservative publikasjonene har tapt 13,71 prosent av sin trafikk fra plattformen.

De 12 aller mest konservative av publikasjonene tapte i snitt 27,06 prosent av sin Facebook-trafikk, mens bare halvparten av de 12 aller mest venstreradikale avisene så en tosifret tilbakegang. Andre venstrevridde medier øker sine trafikk fra Facebook kraftig. CNN for eksempel har fått en økning på hele 44 prosent.