Foto: Marius Helge Larsen / NTB scanpix

Leder av Plan, Næring og Miljø komiteen, Håkon Andreas Møller (MDG) som er en del av politisk ledelse i Bodø, la lørdag ut følgende melding på sin egen facebook-side.

– Ministeren kan melke kyr og har kors rundt halsen. Men dama er en høyreradikal hatpredikant. Intet mindre, skriver Møller.

Meldingen har blitt likt og kommentert av flere topp-politikere med plass i bystyret i Bodø. En av de som har likt den grove beskyldningen er bystyrerepresentant Astrid Tove Olsen (SV).

Paradoksalt nok har SV-politikeren nylig fremmet et forslag i bystyret om at det skal vedtas en uttalelse mot «hets og trakassering» i neste bystyremøte 22.mars.

I forslaget heter det at «Bodø kommune skal være en forkjemper for demokrati og ytringsfrihet. I vår by skal alle inviteres til å delta i dialog, hver med sin stemme. Uenighet skal kunne fremmes i byens offentlige rom og på byens talerstoler slik at vi kan skape gode og konstruktive samtaler. Bodø Bystyre ønsker flere arenaer hvor vi over generasjoner kan samtale om viktige saker for byen og det norske samfunnet. Vi vil ta avstand fra hets og trakassering via digitale media. Argument skal møtes med argument på en verdig måte. Engasjement er viktig, og ordskifte kan bli heftig også i vår by. Bodø skal likevel være byen som verdsetter demokrati og ytringsfrihet for alle», heter det i uttalelsen.

Fargerikt språk i nord

Språkbruken i Sumaya Jirde Alis hjemby Bodø er for øvrig frisk og har nå også blitt et samtaleemne lokalt. Lokalavisen Bodø NU skrev lørdag om FrP-politikeren Dagfinn Olsen, som delte et bilde av Jonas Gahr Støre der Ap-lederen blir omtalt som “ondskapens fyrste”.

Etter det Resett kjenner til er Bodø NU også tipset om MDG-politiker Møllers Facebook-kommentar, men har av ukjente grunner ikke omtalt den på samme måte. Men det er vel kanskje mindre sårende å bli omtalt som en «høyreradikal hatpredikant» enn som «ondskapens fyrste»?

Google har blokkert alle annonsene på Resett.
Vi trenger din hjelp for å overleve!

kr.
Velg betalingsmetode
Personelig informasjon

Totalt bidrag: kr. 200,00 One Time

Du kan også støtte oss på Vipps nummer 124526.

Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.

SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du her.

Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.