Befolkningen kan vanskelig lastes for å ikke ha kjennskap til regjeringens forslag om endringer av statsborgerloven og Stortingets påfølgende lovvedtak. Gammelmedia har unnlatt å informere om dette. Etter at Sylvi Listhaug gjorde akkurat det, gikk imidlertid gammelmedia bananas.
Lovvedtaket har en parentes i tittelen som nok vanskeliggjør en forståelse. Her står det «tap av statsborgerskap». Dette betyr imidlertid ikke at noen gjøres statsløse. Lovforslaget gjelder nemlig kun dem som også har utenlandsk statsborgerskap og utgjør en trussel mot Norges grunnleggende og vitale interesser. Regjeringen ville gi domstolene full anledning til å overprøve administrative vedtak om tap av norsk statsborgerskap.
Opposisjonen er derimot av den oppfatning at fratakelse av statsborgerskap kun skal tilligge domstolene. Hovedpoenget med å kunne frata personer med dobbelt statsborgerskap, som har en fremferd som skader Norge vitalt, deres norske statsborgerskap, var å hindre dem adgang til riket og vanskeliggjøre deres reisevirksomhet.
Lederen for komitéen som utarbeidet Stortingets innstilling om lovforslaget, Karin Andersen fra SV, ønsket å knytte tap av statsborgerskap til en fremferd så grov at den ville ha en strafferamme på 21 år. I praksis ville dette bety fritt leide for terrorister. Selv om opposisjonen gikk inn for at en strafferamme på 6 år skulle være tilstrekkelig, vil en domstolsbehandling gi personer som ønsker å skade Norge tid og innreisemuligheter til å utføre angrep på norsk jord. En kan derfor med rette hevde at Norges sikkerhet er underordnet andre forhold for våre opposisjonspolitikere.
I fjor foreslo regjeringen også å avvikle prinsippet om ett statsborgerskap. Begrunnelsen for dette var at dobbelt statsborgerskap er en forutsetning for å kunne frata personer norsk statsborgerskap. Dette forslaget skulle sees i sammenheng med forslaget om tap av statsborgerskap.
Det har gjennom mange år foregått en uthuling av prinsippet om ett statsborgerskap. Dette har medført at stater har kunnet bygge opp femtekolonner i utlandet, noe vi nå ser tydelig i Tyskland ,der Erdogan kan mobilisere store folkemengder. Det er også sannsynlig at fiendtlige makter har opprettet celler som kan infiltrere og aksjonere når behovet melder seg.
Etter at Høyre og Fremskrittspartiet snudde i saken om dobbelt statsborgerskap, ble Storting og regjering samstemte om dette. Med stortingsvedtaket om at tap av statsborgerskap må behandles av domstolene, kan forutsetningene regjeringen la til grunn være endret. En norsk statsborger kan nemlig ikke nektes adgang til riket – terrorist eller ikke terrorist. Raske administrative vedtak om tap av norsk statsborgerskap ville ha kunnet hindre at terrorister reiser inn i riket for å utøve terror på norsk jord. Denne muligheten har stortingsflertallet forspilt. Regjeringen bør derfor heller foreslå en streng lov om landssvik.
Forslaget om avvikling av prinsippet om ett statsborgerskap er nå på høring. Regjeringen bør trenere denne saken slik at folket får si sin mening om dette ved neste stortingsvalg.