Et busskur i vinterlandskap nord for Sundvollen, et tettsted i Hole kommune i Buskerud. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Brrr. Det var 15 minus grader utendørs. En busspassasjer ventet på bussen på holdeplassen i Holm i Sande i Vestfold. Bussturen til sentrum og jernbanestasjonen tar ca. 10 minutter, men det tar en times tid å gå til fots. Hvor ble bussen av? Passasjeren frøs. Litt hans egen feil innrømmer han riktignok til Resett.no. Han hadde for tynne hansker og manglet øreklaffer på luen.

Det var gått et kvarter etter at bussen skulle ha vært på holdeplassen. Han ringte busselskapet Vestfold Kollektivtrafikk A/S. Den er forsinket, men kommer om fem minutter, ble han fortalt. Det gjorde den ikke. Etter å ha ventet nye 10 minutter ringte han igjen. «Det kommer ingen buss», fikk han nå vite. «Det er jo vinterferie på skolene. Da går det ingen buss».

Det gjør det heller ikke hele sommeren, når skolene har ferie, og i juleferien og påskeferien. Befolkningen i dette området må holde seg godt orientert om skolenes ferier og fridager.

Men normalt går det busser på hovedveien mellom de to Vestfoldbyene Sande og Holmestrand. Fire – 4 – ganger hver dag. To ganger på morgenen, og to ganger midt på dagen. Ingen buss etter klokken 15.30. Innbyggerne i dette området av landet må planlegge reisene sine godt.

Det har verken Vestfold Kollektivtrafikk eller NSB gjort. Det er en svært dårlig korrespondanse mellom bussen og toget. Skal folk fra den lille bygden Holm, eller andre steder mellom Holmestrand og Sande, reise med tog til Skien, Drammen eller Oslo, kan de regne med å måtte vente en god stund på et ofte overfylt tog, hvor de ofte må stå under reisen.

Det er et problem begge veier. Morgenbussen ankommer etter ruten klokken 07.35. Toget går 07.32. Trøsten er at det om morgenen faktisk går to tog i timen. Det meste av dagen går det kun et tog i timen.

Toget fra Oslo på ettermiddagen ankommer til Sande kl. 15.26. Bussen mellom Sande og Holmestrand går klokken 15.30. Fire minutter etter at toget kommer til stasjonen, nesten aldri helt presist. Det tar flere minutter å gå fra stasjonsområdet til busstasjonen med tung bagasje. Passasjerene risikerer å se bussen gå rett foran ansiktene deres. Da Resett.no ringer til Vestfold Kollektivtrafikk opplyses det at man er i ferd med å se på hele rutenettet og at korrespondansen med toget vil bli tatt opp i den anledningen. Det loves bedring.

Men er befolkningen i Sande i Vestfold de eneste som rammes av dårlig offentlige kommunikasjonsmidler? Det er tvilsomt, men situasjonen i Sande er et eksempel. Og mens busser går sjelden og togene er overfylt, presser Venstre gjennom økte bilavgifter. Sammen med andre partiet, med Miljøpartiet De Grønne som det mest ivrige, stenges byene med bomringer, og kollektivselskapene får monopol som de bruker til å øke prisene, slik det ble gjort nylig både av NSB og Ruter i Oslo.