Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix.
annonse
annonse

Schibsted har lagret detaljert informasjon nettbruk tilbake til 2001, ifølge en undersøkelse gjort av Datatilsynet. Mediekonsernet sier de følger lovverket.

Datatilsynet ba om innsyn i hva som er lagret av informasjon om en testperson, som er ansatt hos dem, hos fire selskaper.

– Vi ble overveldet over mengden informasjon, sier Tobias Judin, juridisk rådgiver i Datatilsynet, til  NRK.

annonse

Resultatet er dokumentert i rapporten  «Hva vet de om deg?».

Ifølge tilsynet hadde Schibsted – som blant annet står bak Aftenposten, VG og Finn.no – lagret data om testpersonen tilbake til 2001, som er før han selv registrerte seg som bruker.

– Alt han har vært inne på, når på døgnet, hvem han har kommunisert med, hvor lenge han var inne på siden, hvor langt ned han bladde, når han bommet på tastetrykk, hvilke mobiltelefoner og PC-er som ble benyttet, og hvilke interesser han har. Alt er lagret, sier rådgiver Judin.

Personvernombud Ingvild Næss i Schibsted sier til NRK at hun føler seg trygg på at selskapet behandler dataene etter norsk og europeisk lov.

annonse

(©NTB)

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon