Mediekonsernet Schibsted lover mer åpenhet om informasjon de har samlet inn om brukerne. I tillegg skal det bli enklere å få slettet dataene.
Ifølge en undersøkelse fra Datatilsynet, somNRK omtalte langfredag, har Schibsted – som blant annet eier VG og Finn.no – lagret detaljert informasjon brukernes nettbruk tilbake til 2001. Selskapet har fått spørsmål fra tilsynet om hvorfor.
– Vi kommer til å følge opp dette med tilsynet, som vi har en løpende dialog med. Vi ønsker å være åpne også om lagringstider, sier direktør for personvern i Schibsted, Ingvild Standal Næss, til Schibsted-eide Aftenposten.
Hun hevder at de har behandlet dataene innenfor de begrensningene som er satt gjennom norsk og europeisk lov.
– Hvis vi oppdager at vi har data vi ikke skulle hatt, så vil dette bli slettet. Vi har en kontinuerlig vurdering av hvor lenge de skal lagres, sier Næss.
I dag kan brukerne logge seg inn på Schibsteds nettsider og klikke seg inn på «data om meg» og få vite hvilke former data selskapet har om dem.
– Den type kommunikasjon skal vi bygge ut og satse mer på. Det skal også bli langt lettere å få data slettet, sier Næss.
<p>(©NTB)</p>