Dagligvarekjeden Iceland Foods planlegger å åpne butikker i Norge. Bildet viser en av kjedens butikker i Storbritannia. Foto: Iceland / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Flere eksperter tror det blir vanskelig for dagligvarekjeden Iceland å lykkes på det norske markedet. Innkjøpsbetingelsene blir trolig den største utfordringen.

annonse

Annonse

I forrige uke ble det klart at den britiske dagligvarekjeden Iceland planlegger å åpne flere butikker i Norge den nærmeste tiden.

Flere dagligvareeksperter Nettavisen har snakket med, tror likevel at det kan bli vanskelig for nykommeren, som i stor grad baserer seg på frossenmat, å lykkes på det norske markedet.

annonse

Annonse

– Iceland har ingen sjans hvis de ikke får mange etableringer i Oslo. Det vil dessuten være vanskelig å få tak i gode drivere av butikkene deres. De beste er allerede hos Rema, Kiwi og Extra, sier Odd Gisholt, dagligvareekspert ved Handelshøyskolen BI til Nettavisen.

annonse

Annonse

Dårlige innkjøpsbetingelser, sammenlignet med Rema, Coop og Norgesgruppens butikker, er en av hovedgrunnene til at få nye dagligvareaktører har lyktes i Norge de siste årene.

– Det er ikke noe annet å gjøre enn å ønske Iceland lykke til, men jeg tror de står overfor store utfordringer knyttet til forhold som innkjøpsbetingelser og tilgang til lokaler, sier seniorøkonom Jostein Skaar i Oslo Economics.

Tidligere Coop- og Nortura-topp Geir Olav Opheim er med i gruppen som skal få Iceland på beina i Norge. Han er klar over at kjeden vil møte enkelte utfordringer.

– Vi er avhengig av at det ikke er for store forskjeller i ting som innkjøpspriser. Det må jevnes ut. Dette er en problemstilling som bare må løses, sier Opheim til Nettavisen.

annonse

Annonse

(©NTB)

[email protected]


Del saken
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
annonse

Les også: