Den angivelige krenkelsen ved Ulsrud skole besto i å dele en anonymisert framstilling av en norsktime i en debatt om fritt skolevalg på NRKs Dagsnytt atten. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Siden august i fjor har 61 lærere i Oslo-skolen blitt gransket for krenking. 

Paragraf 9A-5 kom inn som en innstramming i opplæringsloven i august i fjor. Den pålegger ansatte «skjerpa aktivitetsplikt dersom ein som arbeider på skolen, krenker ein elev». Siden 1. august har 61 lærere i Oslo blitt gransket for krenking, skriver Klassekampen.

Rom for misbruk

– Det er blitt veldig lett å lage store problemer, også̊ for bra lærere. Intensjonene er gode, men vi er livredde for en situasjon hvor lærere tripper rundt av frykt for at elever skal kunne oppleve seg krenket, sier universitetslektor i Bergen, Roar Ulvestad til avisa.

Han mener det er rom for misbruk av regelverket både for elever og ledelse, og forteller at han kjenner til en konkret sak hvor ledelsen ved skolen har hatt en for aktiv rolle i «hale ut krenkelsesfortellinger» fra elever.

Møte om ytringsfrihet

Bystyret i Oslo kaller nå inn til møte om ytringsfrihet i Oslo-skolen.

– Jeg er ikke i tvil om at ytringsfriheten i Oslo-skolen ikke praktiseres slik den burde. En høring vil få fram alle sider ved dette, og det er på høy tid, sier nestleder i bystyrets kultur- og oppvekstkomité Eivor Evenrud (Rødt) til Aftenposten.

Granskes etter NRK-debatt

Høringen kommer i kjølvann av en pågående sak på Ulsrud skole mot lærer Simon Malkenes. Han deltok 5. mars i en debatt om fritt skolevalg på NRKs Dagsnytt 18 hvor han delte erfaringer fra sin jobbhverdag. Blant annet delte han en anonymisert framstilling av en norsktime.

Etter debatten skrev elever ved skolen i et eget innlegg i Aftenposten at Malkenes’ beskrivelse av dem «føltes stigmatiserende, som å bli tråkket på».

Granskingen av Malkenes har pågått i over én måned. Det er fortsatt ikke konkludert i saken.

(©NTB)