Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix

En ny EU-dom åpner for tilbakebetaling i «tusenvis» av erstatningssaker, mener Airhelp. Forbrukerrådet tror ikke de vil vinne fram. 

EU-domstolen vedtok denne uken at en ulovlig streik blant kabinansatte i flyselskapet TUIfly i 2016 ikke fritar selskapet for erstatningsansvar for reisende som fikk sine flyavganger utsatt eller kansellert, skriver Dagens Næringsliv.

– EU-domstolen har fastslått at en streik ikke utgjør ekstraordinære omstendigheter. Med dette vedtaket styrkes de europeiske passasjerettighetene betydelig, og det er vi selvsagt veldig fornøyde med, sier Andreas Hermansson i Airhelp Norge, et selskap som lever av å hjelpe reisende med å få erstatning.

Selskapet varsler at de vil gjenåpne «flere tusen» lukkede saker på vegne av flypassasjerer, også i Norge.

Forbrukerrådet sier de ikke tolker dommen på samme måte som Airhelp fordi en varslet streik og en ulovlig streik ikke kommer inn under samme regel.

I saken som startet i 2016, overrasket flyselskapet de ansatte med en ikke-varslet omstrukturering. De ansatte svarte med å sykmelde seg, og i løpet av kort tid var 89 prosent av pilotene og 62 prosent av kabinpersonalet sykmeldt. Streiken var ulovlig i og med at den ikke var varslet og initiert av fagforeningene.

(©NTB)

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.