Redaktør i VG, Gard Steiro, er oppgitt over PFUs dom over avisens bruk av innholdsreklame. Han sier til Kampanje at han oppfatter PFU som vinglete og at de gir ulike signaler om slik bruk. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

VG får skarp presseetisk kritikk i Pressens Faglige Utvalg for hvordan innholdsmarkedsføringen presenteres på forsiden, melder Medier24. VG er oppgitt over PFU.

annonse

Annonse

– Det sentrale i presseetisk sammenheng er å publisere slik at leseren uten videre forstår hva som er journalistikk og hva som ikke er det. VG kan fremdeles gjøre mer for å gjøre dette åpenbart, heter det i uttalelsen fra PFU.

I tidsrommet mellom mars 2015 til januar 2016 ble VG felt tre ganger i PFU for sine innholdsreklamer og presentasjoner av slik markedsføring. Siden den gang har det vært få slike saker og ingen fellelser mot mediehuset på dette området.

annonse

Annonse

Torsdag lå det tre nye klager om mediehusets innholdsmarkedsføring til behandling på utvalgets bord, skriver Medier24.

annonse

Annonse

Avisen får skryt for å bruke tydelig merking, annonsørens logo og gjøre et forsøk på å følge standarden som er blitt til nettopp gjennom de tidligere PFU-sakene.

For lik

Men i sum er presentasjonen for lik – og særlig på forsiden, konkluderer utvalget.

– Det sentrale i presseetisk sammenheng er å publisere slik at leseren uten videre forstår hva som er journalistikk og hva som ikke er det. VG kan fremdeles gjøre mer for å gjøre dette åpenbart, heter det i uttalelsen.

PFU reagerer at forsidehenvisninger til innholdsmarkedsføring bruker akkurat samme fonter som redaksjonelle saker.

annonse

Annonse

Utvalget mener merkingen over forsidehenvisningen ikke «holder», når tittel og bilde ellers er helt likt redaksjonelle saker.

-Da er det for lett å ta feil, slår PFU fast.

VG redaktør oppgitt

Sjefredaktør Gard Steiro i VG sier til Kampanje at han er oppgitt over fellelsen.

– Jeg synes det er komplisert å forholde seg til PFU i denne debatten. VG har vært klaget inn flere ganger og hver gang vi har blitt felt har vi rettet oss etter innvendingene PFU har kommet med og fulgt lojalt opp. Vi har ikke gjort grep for å myke opp eller gjøre innholdsmarkedsføringen likere redaksjonelt innhold. Den merkingen som ligger der nå er helt i tråd med det PFU tidligere har bedt oss om å gjøre, sier han til Kampanje.

(©NTB)

[email protected]


Del saken
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
annonse

Les også: