Illustrasjonsfoto: Erlend Aas / NTB scanpix

Jeg skal langt av gårde i sommer, og da må det kjøpes flybilletter. Tilbyderne er mange, og Norwegian kan skilte med både gode priser og en topp moderne flyflåte. Midt i bestillingsprosessen med bankkort og pass klar, så får jeg plutselig en uggen følelse. Jeg ser for mitt indre hva som skjedde de siste par årene, nettopp i beste fellesferie-tid.

Nyhetsbildet var preget av intervjuer og stoff om en stresset kommunikasjonssjef, og en Bjørn Kjos som for hvert nyhetsinnslag så mer og mer ut som en gretten gammel mann. Et betydelig antall passasjerer var rammet av kraftige forsinkelser og kanselleringer.

Saken var den at Norwegian rett og slett gamblet med sine flypassasjerer. Selskapet hadde nemlig ikke sørget for at flyflåten hadde noe så elementært som nok piloter. Bjørn Kjos beklaget flere ganger og lovte at de skulle jobbe hardt for å opprettholde tilliten til kundene.

Sommeren gikk nå sin gang, og folk glemmer nå fort når året ellers går fint for de reisende. Det var bare det at året etter noterte Norwegian og datterselskapet seg for 6000 forsinkelser og 170 kanselleringer – og det bare i løpet av juli måned 2017.

Jeg husker godt bildene av fortvilte musikkorps som fikk ødelagt en utenlandstur de hadde gledet seg til i tre år.

Jeg skal ikke avsløre hva jeg landet på av valg av flyselskap – men det skal bli spennende å se om Norwegian faktisk klarer en normal sommertrafikk som alle andre moderne flyselskaper. Det håper jeg – for Norwegian har gjort mye bra innen sivil luftfart.