Waleed Al-Husseini er en av få eks-muslimer som står åpent frem. Waleed vokste opp i Qalqilyah, på Vestbredden i Palestina. Han er 29 år.
Waleed var nylig på besøk i Oslo, invitert av Ex-muslims of Norway, som ledes av Cemal Knudsen Yucel. Resett møter dem på Radisson hotell.
Waleed er imøtekommende, varm, søkende. Han lurer på hvordan det er i Norge. Etter litt fortelling fra Cemals side, blir konklusjonen at Norge ligger ti-femten år etter Frankrike. Og hvilken utvikling er det vi snakker om?
Islam
Det dreier seg om islam, islams inntog, og hva det økende antallet muslimer i Europa gjør med de som fanges inn av ummaen – «den muslimske nasjon».
– Vi ser det i Frankrike, de ønsker å separere seg. Når de blir mange nok, er det slik det går, sier Waleed.
Han beskriver sin egen reise vekk fra islam. Han hadde en helt vanlig oppdragelse på Vestbredden. Den religiøse undervisningen var obligatorisk og skjedde på skolen. En lærer fortalte elevene om islam. De fleste bare lyttet og tok det inn, men Waleed stilte spørsmål.
De samme spørsmål som har ridd kristendommen og jødedommen som en mare. Allah ble fremstilt som allmektig, men hva da med den frie vilje? Og hvordan hang de voldsomme pinslene i det islamske helvete sammen med Guds allmektighet og godhet?
De religiøse lærerne hadde ingen gode svar, syntes 13-åringen Waleed. Så han begynte å lese selv, han gikk på biblioteket, og der plukket han opp fortellingene fra Muhammeds liv, hadith.
– Jeg ble sjokkert, forteller han. – Det var forferdelig. Vi hadde riktignok blitt fortalt at profeten nedkjempet jødene. Men ikke hvordan det skjedde.
Waleed forteller deretter om en av profetens koner, Safiyya, som ble tatt fra en mann som Muhammeds menn – muslimene – drepte. Tidligere hadde de også drept Safiyyas far.
Waleed slår ut med armene.
«Fredens religion» (?)
Det er ikke en ualminnelig intellektuell reise Waleed forteller om. Religionene forskjønnes i sin formidling. Selv islam er fredens religion. Det sier lærerne. Muhammed var en god mann.
Men var han?
For datidens begreper om godt og dårlig var annerledes. Og når nysgjerrige barn ikke lenger tror på de voksnes fortellinger – fordi de er ulogiske – søker de til skriftene selv. Og der står det noe annet. Der står det om krig, slaveri, flerkoneri og ekteskap fullbyrdet med 9-årige jenter. Arabia på 600-tallet var et brutalt og hensynsløst sted. Man vant frem om man viste styrke og kunne true med og bruke vold. Det var slik islam ble født. Som en suksessfull politisk strategi.
Det var intet Romerriket med voldsmonopol i Arabia, slik det var rundt Middelhavet da kristendommen ble født.
Allah på Facebook
Waleed løp fri fra «indoktrineringen» som han kaller det. Han ble en fritenker, ensom fra sine jevnaldrende. Men han fant et hjem på internett. Der kunne han søke opp informasjon. Den informasjonen han ikke fikk fra sitt eget samfunn.
Waleed opprettet en Facebook-profil, under eget navn. Han kalte seg «researcher for the truth» – en sannhetssøker. Hans islamkritikk fikk en del oppmerksomhet, han ble kraftig kritisert. Men han forteller også om kommentarer og vennskap fra likesinnede i den arabiske verden. På internett kunne de finne hverandre, hos sine familier og i nabolag måtte de skjule sin tvil og frafallenhet.
På et tidspunkt opprettet han en Facebook-konto med navnet «Allah».
– Enkelte trodde det faktisk var Allah som skrev der, humrer Waleed. – De er så hjernevasket at de ikke kunne fatte at Allah ville tillate at noen utga seg for å være ham.
Men da rant begeret over for mange. Waleed ble innrapportert til myndighetene på Vestbredden, og sikkerhetspolitiet kom og arresterte ham i 2010. Da var Waleed 21 år.
– De fortalte meg at de ikke visste hvorfor de hadde arrestert meg, sier han. – De hadde bare fått beskjed om å hente meg inn.
– Stort sett var de interessert i hvem jeg jobbet for. De trodde det var Mossad. De kunne ikke fatte at noen palestiner kan finne på å skrive slike ting uten at noen ikke-muslimer sto bak.
Waleed ble sluppet fri etter 10 måneder. Det var i grevens tid.
– Islam har blitt viktigere i Midtøsten. Den betyr mer som identitet, forteller han.
Tidligere var det nasjonalisme, panarabisme, etnisitet. Nå er det islam, at man er muslim.
– Hadde dette skjedd i 2012, hadde jeg blitt drept, sier han. – Av mobben. Det er verre nå enn det var i 2010.
Han flyttet til Paris etter at han slapp ut av fengselet.
Polarisering i samfunnet
Waleed forteller at spekteret av meninger om islam har blitt mindre variert de siste årene. Det er enten eller. Det er ekstremistene, de fanatiske, eller det er de som tar helt avstand – som i praksis er ikke-troende. Kanskje 20 % er i sistnevnte gruppe, sier han. Det er en ex-muslim i hver familie.
– Men de skjuler det.
For Midtøstens del er han likevel litt optimistisk. Til slutt vil folk se det meningsløse i det hele: at muslimer dreper hverandre. Da vil de miste tiltroen til islam, tror han.
Men han er ikke like optimistisk for Europa. For her er det konflikter med ikke-muslimer.
– I Midtøsten lærer de islam mer slik islam virkelig er. Med hatet mot jødene blant annet. Men i Europa forteller de lærde en mer spiselig versjon.
Waleed tror dette bare er midlertidig. Islam er islam. At det er en mer ydmyk og human islam som læres bort i Europa skyldes bare at muslimene er i minoritet. Når de blir flere, vil islams sanne ansikt komme frem også her. Det vil bli konflikt, muslimer ville kreve sharia, segregering, tildekning.
– Situasjonen i Europa er håpløs, sier Waleed.