Dramaet Rafiki handler om et ungt forelsket lesbisk par i Nairobi, men lite tyde på at det blir en ny Fucking Åmål (1998).
Filmen har mottatt økonomiske midler fra Norge, som ifølge Norsk Filminstitutt ligger på 750.000 kr. Homofili er forbudt ved lov i Kenya, og Rafiki er såpass kontroversiell i Kenya at den norske co-produsenten Ruben Torkildsen kan visstnok ikke lenger vise seg i Kenya. I et intervju på Norsk Filminstitutt (NFI) sine sider uttaler Thorkildsen: «Jeg håper filmen får mye oppmerksomhet og at den aktualiserer det faktum at det er land som forsvarer lover og holdninger som er fullstendig utdatert».
Rafiki betyr «venn» og er det første kenyanske dramaet som har hatt premiere i Cannes, som er verdens største filmfestival og lokker til seg tusenvis av journalister og kritikere fra hele verden. Den 71. utgaven av festivalen avholdes mellom 8-19. mai på luksuriøse Cote D’ Azure i Sør-Frankrike.
Rafiki er regissert av kenyanske Wanuri Kahiu, som har uttalt at filmene hennes er for den neste generasjon med afrikanere. Hennes mest kjente film From a Whisper (2009) mottok fem priser på African Movie Academy Awards. Det var et fiktivt drama om en jente som mister moren sin i terrorangrepet mot den amerikanske ambassaden i Nairobi 1998.
Den kenyanske-norske produksjonen blir vist i programmet Un Certain Regard (på norsk: med annet blikk, fra et annet synspunkt) i Cannes i år. Der vises omtrent 20 filmer fra forskjellige nasjoner og kulturer. Hovedpremieren er på 30.000 Euro. Tidligere har blant annet sørkoreanske Kim Ki-Duk og tyske Andreas Dresen vunnet hovedprisen, mens flere har fått distribusjon, som den amerikanske indie-filmen Wind River (2017), som gikk på kino i høst. Filmene i programmet vises i kinoen Salle Debussy, som rommer cirka 1000 personer.
Filmkritiker Hassouna Mansouri, som bor i Nederland og opprinnelig kommer fra Tunis, har sett og anmeldt filmen for Africine, det største nettstedet for film i Afrika. – Filmen er forbudt i Kenya, fordi den inneholder tabu-scener som et lesbisk par som kysser, forteller Mansouri.
– Det var cirka halvfull sal da jeg så den i salen Claude Debussy før helgen. Den gjorde ikke noe inntrykk på noen måte. Jeg gir den karakter 2 av 10. Karakterene er overfladiske og konflikten blir for enkelt løst. Den lykkelige slutten virker også for lettvint, mener Mansouri.
Britiske Guardian er noe mer positive til Rafiki og har gitt den 3 av 5 stjerner. Deres kritiker mener at det er en fin, men noe konvensjonell kjærlighetshistorie.
Publikum og kritikere i Cannes er kjent for å være de mest nådeløse, men det avstedekom ingen nevnverdige reaksjoner på visningen av Rafiki som Hassouna Mansouri var på.