Manus er helt essensielt i et drama. Hvis ikke manus holder mål, så blir heller ikke helheten bra. Phantom Thread fremstår for undertegnede som et skrekkeksempelet på viktigheten av et godt manus. Foto: United International Pictures
annonse

Phantom Thread
Am. Drama
Med: Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville
Regi: Paul Thomas Anderson
Manus: Paul Thomas Anderson
Produsenter: Paul Thomas Anderson, Megan Ellison. JoAnne Sellar, Daniel Lupi
2 timer 10 min
Karakter 2/6

Søvndyssende skredder

Phantom Thread er et kritikerrost, men dørgende kjedelig kostymedrama,.

annonse

Sliter du med søvnproblemer? I så fall kan du glede deg til Phantom Thread kommer på DVD/Blu-Ray for her har du den beste sovemedisin som tenkes kan. Det behagelige tonene på soundtracket signert Jonny Greenwood bidrar også til at man lett dupper av i godstolen. At regissøren klarer å dra det lille som er av handling ut i 130 minutter er i for seg en bragd.

Den luxemburgske skuespilleren Vicky Krieps (34) er et friskt pust i Phantom Thread, og kanskje blir dette hennes internasjonale gjennombrudd. Tidligere er hun mest kjent fra tyskspråklige filmer som Rommel (2012) og Der junge Karl Marx (2017). Foto: United International Pictures

Vi befinner oss i 1950-tallets London. Den velrenommerte skredderen Reynolds Woodcock (Day-Lewis) driver House of Woodcock sammen med sin søster Cybil (Manville). Den unge, sjarmerende, Selma (Krieps), er servitør på en fornem restaurant og vinner straks hans gunst. I anslaget kan det virke som om det er duket for et sveipende romantisk drama. Men den gang ei, skredderen viser seg å være både ufordragelig og sær. Filmens store mysterium er hvorfor Selma gidder å holde ut med ham, og at hun takker ja til hans frieri.  At det komfortable livet i luksus tiltrekker henne, kan virke plausibelt. Eller er hun litt sadomasochistisk anlagt? Det får vi aldri helt svar på.

Manusforfatter og regissør Paul Thomas Anderson vil åpenbart si noen «kloke ord» om en viss type kunstnerpersonlighet. Reynolds Woodcock er en eminent skredder og spesialist på å designe rådyre kjoler for sosietetskvinner. Men mennesket bak bekledningen, evner visst ikke Woodcock å se. Ironien er påtagelig, men er dette nok til å lage en film om? Skuespillet til Daniel Day-Lewis og Vikcy Krieps er absolutt godkjent, men de engasjerer likevel ikke nevneverdig, når handlingen er så syltynn som en supermodell.

Paul Thomas Anderson er en dristig filmskaper, og lager filmer om tema som andre styrer unna, men det betyr ikke at alt han tar i er gull. I Phantom Thread er han kreditert for både regi, manus og cinematography. Foto: United International Pictures

For filminteresserte burde Paul Thomas Anderson være et kjent navn. Hans talent er hevet over enhver tvil og han er kanskje best når han er litt provoserende. Debutfilmen, Boogie Nights (1997), ga et imponerende nyansert syn på pornobransjens gullalder, mens The Master (2012) handlet om en driftig manipulator med paralleller til scientologikirken. Utvilsomt er miljøene han tar for seg i California langt mer vellykket skildret enn når han beveger seg til den andre siden av Atlanteren og skal prøve å gi et portrett av motebransjen i London for seksti år siden. Siden Anderson er opptatt av nisjer, kan det tenkes at hans motivasjon for å lage Phantom Threadligger derTeknisk sett er regien til Anderson grei nok, men han klarer ikke å dra meg inn i «haute couture»-verden.

Utrolig nok lærte jeg heller ikke noe særlig om skredderyrket eller ballkjoler av å se Phantom Thread. Såpass hadde jeg i alle fall forventet.

Daniel Day-Lewis (61) har annonsert at Phantom Thread blir hans siste film. Tidligere har briten levert sterke prestasjoner i My Left Food (1989), Gangs of New York (2002) og Lincoln (2012). Egentlig litt synd at Phantom Thread kan bli vårt siste inntrykk av en stor skuespiller. Foto: United International Pictures
annonse
Nils Gjerstad
Skribent. Nils Gjerstad har anmeldt flere hundre filmer totalt for en rekke aviser. Han har også hatt æren av å intervjue flere av Hollywoods regissører og skuespillere, og hans største anger er at han takket nei til Jennifer Lawrence før hun ble kjent. I tillegg har han jobbet med å produsere programmet Filmplaneten for NRK i Bergen.
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon