Danskens siste film om en seriemorder har fått flere publikummere til å bue, twitre iltert og forlate kinosalen. Andre hyller det som filmkunst.
The House that Jack Built handler om en bestialsk massemorder spilt av Matt Dillon. Den to og en halv times lange filmen finner sted i delstaten Washington og følger drapsmannen i 12 år. Ofrene til morderen er blant annet Uma Thurman og Riley Keough. Selv har Lars von Trier beskrevet den psykologiske horrorfilmen som en markering av at «livet er ondt og sjelløst».
På en visning mandag kveld forlot om lag 100 publikummere kinosalen i protest mot det som ble vist. Flere skal ha gispet under visningen og enkelte har kommentert at filmen er ekkel. På menyen for usmakeligheter står blant annet drapet på et barn og en fugl som blir lemlestet.
På sosiale medier har heller ikke slakten av The House that Jack Built uteblitt. – Jeg forlot visningen fordi at å se små barn bli skutt og myrdet ikke er kunst eller underholdning, twitrer Charlie Angela, som skriver for Al Jazeera. En annen raser at dette er dette er det verste han har sett på en festival, mens en annen melder på Twitter at filmen aldri burde vært laget.
Den franske journalisten Hugo De Saint Phalle var rystet over filmen og sier til Resett at han er lei av de barnslige provokasjonene til Von Trier. Han fremhever at det er noen forferdelige bilder fra filmen han neppe kommer til å få ut av hodet med det første.
Den erfarne tyske journalisten Rüdiger Sturm, som skriver for Red Bulletin, uttaler til Resett at filmen er veldig bra og gir den terningkast fem.
– The House That Jack Built har ikke samme intensitet som hans tidligere filmer, men det er likefullt en spennende intellektuell trip inn i hans psyke. Det faktum at den mangler litt av hans vanlige emosjonelle punch har kanskje noe med hovedrolleinnehaver Matt Damon som ikke får frem de samme følelser som hans komplekse heltinner har gjort. Men dette er helt klart en givende filmatisk opplevelse for de som prøver å forstå von Triers kunst, kommenterer Sturm. – Jeg har interjvuet Lars von Trier for noen år siden og han virket som en følsom, innadvent og konfliktfylt kunstnerpersonlighet med en særegen humoristisk sans .
Sturm synes det er tåpelig av kritikere å gå ut av en visning i Cannes.
– Hvis man hører at von Trier har en film om en seriemorder, så må man vel forvente provoserende scener. Hvis man tror at man kan forvente seg lett underholdning, så lurer man seg selv.