Ikke alle er like glad etter en fin 17-mai-feiring. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Credit:

Kulturjounalist i Bergens Tidene Frode Bjerkestrand får huden full i kommentarfeltet på sin egen kronikk etter han skrev om illeluktende nasjonalisme, møkkete rasisme og fæl patriotisme dagen etter 17. mai-feiringen i Norges nest største by.

I et forsøk på å male nordmenn som rasister viser han til historier der hans egen kollega “får hets for å gå med bunad”, og at en afrikaner skal ha blitt utsatt for nedsettende kommentarer i et 17. mai-tog i Ålesund for 17 år siden.

“Hvor kommer raseriet og den møkkete rasismen fra”, spør Bjerkestrand og drar frem Donald Trump, Brexit og “falske nyheter” som roten til det han mener er problemet.

Skjermdump Bergens Tidende.

Kommentarfeltet under kulturjournalistens kronikk viser at nesten ingen er enig i ytringen fra Bjerkestrand.

Frank Eriksens svar er mest likt og limes inn her:

17. mai-feiringen i Bergen var visst for vellykket for Bjerkestrand hvor det flotte været laget en fantastisk ramme rundt en like flott folkefest. Da er det visst tid for å helle litt malurt i glasset. Vi må ikke tro at vi er noe, at vi har noe å være stolt over. Aller minst om det har med vår identitet og historie å gjøre.

Han innleder med historien om kvinnen som vegret seg for å bruke bunaden på
17 . mai pga all hetsingen hun ble utsatt for. Man skal være forsiktig med påstander, men etter over 40 år i sentrum på 17. mai, har jeg aldri hørt om eller vært vitne til at man blir hetset og spyttet på fordi man går i bunad med litt flere pigmenter i huden enn folk flest. Det kan nesten virke som en påstand for å få oppmerksomhet mot rasisme som sak. Som en videre underbygging av «problemet» legger man ved en link publisert i 2008, hvor en person skal ha overhørt noen rasistiske kommentarer fra 2 gamle bestemødre. Dette skal ha skjedd i Ålesund i 2001.

Ja, da så.

Lenger nede i kommentaren får vi høre om kvinnen med en «bunads-tilpasset» hijab. Er det så rart at man får kommentarer når man blander ut bunadene våre ? Er ikke en bunad en drakt som er beskyttet ? Gjelder ikke slike normer når man er innvandrer? Hadde samene syntes det var greit at en innflytter til Finnmark brukte en «kofte-tilpasset» strikkelue ?

Påstanden om NRKs «islam-felle» hvor de fleste programlederne på nasjonaldagen er innvandrere er jo også en slik greie som er umulig å dokumentere noe som helst ved. Blir litt som når det skal lages program fra soldat-livet under førstegangstjenesten. At det blir en av de 15-20 % kvinnene som blir portrettert er 90% sikkert. Forsvaret ønsker å vise at kvinner er velkommen. Tilfeldig ?

Nei, Bjerkestrand. Norge og nordmenn er et meget inkluderende folk. Hadde de fleste innvandrere, spesielt fra muslimske land, vært halvparten så inkluderende og åpen for vår livstil som omvendt hadde dette kanskje ikke vært noe problem i det hele tatt.

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]