En fest fortoner seg etterhvert som et mareritt fra Dantes Inferno i Noe sin Climax. Foto: Wild Bunch

Argentinske enfant terrible Gaspar Noé er tilbake på Den franske Riviera med en ny grensesprengende film det er umulig å forholde seg likegyldig til.

Filmen Irréversible (2002) inneholder en av de drøyeste scenene vist i Cannes. Foto: Wild Bunch

I sin tid sjokkerte han kritikere i Cannes med Irréversible (2002), hvor en mann på en homseklubb i Paris innledningsvis blir slått i hel, like foran kamera, med brannslukkingsapparat. Senere i filmen får vi se en av filmhistoriens lengste voldteksscener. At Monica Bellucci er offeret gjør den ikke mindre ubehagelig. Scenen regnes fremdeles som noe av det drøyeste vist i Cannes.

I filmen Enter the Void fikk publikum følelsen av å være ruset på et sterkt narkotisk stoff. Foto: Wild Bunch

Enter the Void (2009) som også hadde premiere i Cannes gikk han også for noe filmatisk provoserende, men på en mer underholdende måte. Publikum fikk følelsen av å være ruset på et sterk narkotisk stoff, selv om man sett helt edru i kinosetet. I en relativt kreativ scene fikk kinogjengere blant annet se synsvinkel innenfra en vagina som ble penetrert.

Love (2015) hadde premiere i Cannes’ Midnight Screening program, og publikum ble servert sexcener med aktører som gjorde det på ekte – i 3D. Altså intet mindre enn en pornofilm vist på verdens mest prestisjefylte filmfestival.

Climax heter hans siste film, og handler om en fest med dansere som utvikler seg til et grufullt scenario som tatt ut av Dantes inferno etter at noen spiker drinkene med LSD. Den britiske frilansjournalisten Kaleem Aftab har sett filmen i Cannes og beskriver den som en «fantastisk film som bryter grensene mellom drøm og virkelighet.Den ikke har noe egentlig narrativ, men er mer et emosjonelt eksperiment. I tillegg er den teknisk briljant, med velkoreografert dansing,» uttaler Kaleem Aftabi i Cannes til Resett.

Da undertegnede intervjuet regissør Gaspar Noé i Cannes virket han overraskende jordnær og sjarmerende. Heldigvis var også regissøren som er kjent for å «fucke med hodet til folk» utstyrt med en god porsjon selvironi. Foto: Wild Bunch

En tysk kritiker opplevde Climax som «intens» og «kontroversiell». Andre som har sett Climax ser ut til å mene at den er utmattende, mens enkelte finner den opphissende. Filmmagasinet IndieWire kaller den «En Sangria-fyllekule som utvikler seg til galskap». Bransjebladet Variety er ikke fullt så imponerte og beskriver den som å se «Fame regissert av Marquis de Sade og filmet med Steadicam».

Gaspar Noe er på ingen måte den eneste som har vist pornografisk materiale i Cannes. Årets heteste navn i festivalbyen, Lars von Trier, har også eksperimentert filmatisk i grenselandet mellom porno og vold.

Filmen Love er intet mindre enn en pornofilm vist på verdens mest prestisjefylte filmfestival. Foto: Wild Bunch

Faktisk har det også vært en egen pornofestival på Rivieraen, og på hver festival er det som regel noen nysgjerrige journalister som lurer på hvor de kan finne informasjon om denne. Presseavdelingen vil ikke uttale seg om det. Hva som egentlig skjer eller har skjedd på den alternative filmfestivalen i Cannes går det mange rykter om, men det kan virke som om den alternative pornofestivalen var mest aktiv på 90-tallet og ble visstnok sist arrangert i 2009.

Men nok om det, Gaspar Noés Climax vises på Director’s Forthnight og ser ut til å vinne kritikernes gunst en masse – for første gang. En kvinne twitrer at den er den mest gledelige overraskelsen på årets festival …

 

Skribent. Nils Gjerstad har anmeldt flere hundre filmer totalt for en rekke aviser. Han har også hatt æren av å intervjue flere av Hollywoods regissører og skuespillere, og hans største anger er at han takket nei til Jennifer Lawrence før hun ble kjent. I tillegg har han jobbet med å produsere programmet Filmplaneten for NRK i Bergen.