Forensic investigators and Ministry of Interior officers sift through remains of a Boeing 737 that plummeted into a yuca field with more than 100 passengers on board, in Havana, Cuba, Friday, May 18, 2018. (AP Photo/Desmond Boylan)
annonse

Minst 110 mennesker omkom da et Boeing 737-passasjerfly Cubana de Aviacion hadde leid av Damojh styrtet nær flyplassen i Havanna fredag. De tre som overlevde, er kritisk skadd.

annonse
annonse

Piloten Marco Aurelio Hernandez, som arbeidet for Damojh mellom 2005 og 2013, sier til mexicanske medier at selskapet har hatt problemer med vedlikehold og sikkerhet på flyene sine i lang tid.

annonse

Blant annet sier han at han har observert overopphetede motorer, for mye bagasje, overarbeidede piloter, rust på flyenes vinger, manglende reservedeler og radarproblemer mens han arbeidet hos det mexicanske charterselskapet.

Hernandez, som selv fløy ulykkesflyet flere ganger, sier også at han tidligere har varslet myndigheter om Damojh. Han hevder imidlertid at selskapet trolig har betalt bestikkelser for å likevel kunne fortsette å være i drift.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp
Nektet å fly

Ulykkesflyet var leid inn av det nasjonale cubanske flyselskapet Cubana de Aviacion, for å dekke ruta mellom Havanna og den østlige byen Holguin.

En tidligere Cubana-pilot sier også at det var problemer med noen av flyene fra Damojh.

– Mange flyverter og sikkerhetsansatte nektet å fly med enkelte Cubana-fly gjennom årene, sier Ovidio Martinez Lopez, som arbeidet over 40 år i Cubana ifølge BBC.

Mexicanske luftfartsmyndigheter har sagt at de skal gjøre en ny gjennomgang av hvorvidt Damojh bør ha flytillatelse. Sist ble selskapet undersøkt i november i fjor.

Hadde tillatelse

Cubas transportminister Adel Yzquierdo har sagt at det mexicanske flyselskapet hadde all nødvendig dokumentasjon for å operere i Cuba. Han har også uttalt at representanter fra flyprodusenten Boeing skal bistå med å undersøke vrakrestene av flyet som styrtet.

Videre har han understrekt at det var Damojh som hadde ansvar for vedlikehold av flyet.

New York Times har vært i kontakt med Damojh, og en representant for selskapet sier de ikke vil kommentere opplysningene som dukket opp søndag.

Ifølge nettsiden Planespotters.net var ulykkesflyet over 39 år gammelt, og hadde byttet eierskap flere ganger.

Luftfartsmyndighetene i Guyana forbød i fjor flyet å gjennomføre charterflygninger av sikkerhetshensyn. Blant flere forhold som ble påpekt var alvorlig overlasting av bagasje.

NTB-DPA

(©NTB)

Google har blokkert alle annonser på Resett
Vi trenger din hjelp for å overleve

Støtt oss ved å tegne medlemskap her
Betal til kontonummer 1503.94.12826 eller
SMS: Støtt oss med et fast beløp på 59 kr pr måned ved å sende “Resett fast” til 2474
SMS: Støtt oss med et enkeltbeløp på 200 kr ved å sende “Resett” til 2474
PayPal Logo

Du kan støtte Resett på Vipps nummer 124526

Andre måter å donere på finner du på Støtt oss siden.