
Adferden til våre forfedre i middelalderen var basert på feilaktig syn på hvordan naturens lover faktisk fungerer. Hvis du og politiske myndigheter virkelig tror at hekser forårsaker skader, feilslåtte avlinger, sykdom, humørsyk partner, katastrofer og ulykker, så er det ikke bare en rasjonal handling å brenne hekser, det er også en moralsk plikt. Men overnaturlig og religiøs fortellinger er dårlige forklaringer på hva som er naturlig og vitenskapelig.
I dag vet vi at avlinger kan mislykkes på grunn av plantesykdomer, insekter og ugunstige værforhold. Vi studerer dette gjennom vitenskaper som agronomi og etiologi, entomologi, kjemi og meteorologi.Økologer og biologer kan fortelle oss hvorfor populasjoner av fisk stiger og faller. Psykologer kan forklare hvorfor en partner kanskje ikke er så lydhør som man måtte ønske. Statistikere kan vurdere hyppigheten på feil og ulykker – eller som det uttrykkes på ny-nynorsk: Shit happens.
Så vitenskapen avkrefter hekseteorien. Vi avstår fra å brenne kvinner som hekser, ikke fordi vår regjering forbyder det, men fordi vi ikke tror på hekser, og derfor dukker slike tanker ikke opp i vår bevisthet. Det som en gang var et moralsk problem, er nå et ikkeproblem. Heksebrenning og magi inngår ikke lengre i Vestens syn på verden.
Det eksisterer isolerte lommer i land i Asia og Afrika hvor «hekser» fortsatt brennes til døde. En studie fra 2010 viste at i gjennomsnitt 55% i Afrika sør for Sahara tror på hekser. Undersøkelsen viser også at de personene som tror på hekser, synes de selv har et dårlige liv. Fører tro på hekser til et dårligere liv, eller er det omvent, at et dårlig liv fører til tro på hekser?
Vi vet at barn kan føle smerte selv før de er åtte dager gamle – de kan ikke snakke enda, men gråten forteller oss ett eller annet. Dyr kan også føle smerte og redsel, det viser de ved flukt eller kamp. I Norge har vi fortsatt politikere som tror på «høyere makter» – og/eller de tror at et stort antall av deres velgerne er religiøse. Er det derfor det fremdeles er lovlig i Norge med omskjæring av guttebarn? Er det derfor at halalkjøtt er kosher i Norge? Hvor mange tiår vil det gå før vi i Vesten synes dette er umoralsk?