Lettkledde drømmekvinner kryr det av på stranden i Cannes. Iblant er det finere bortover stranda enn utover mot havet. Her er skuespiller Rebecca Grant i vigør. Foto: AFP / Yann Coatsaliou

På stranden i den luksuriøse festivalbyen kan man oppleve alt fra forfriskende dukkert til glamorøse fester og verdens beste utekino.

Verdens beste utekino befinner seg på stranden i Cannes. Foto: AFP/Antonin Thuillier

Det er varmt i Cannes og man kan også bli lei av å oppholde seg i kinoene. Et kjærkomment avbrekk fra fra mas og tjas får man på stranda som ligger langs hele Croisetten. Det er forfriskende og deilig å svømme i Middelhavet, og ligge på stranden, bli tørr og litt solbrent, mens divaer i bikini med Ray Ban-solbriller og Gucci-vesker spaserer blasert forbi.

Nils Gjerstad og David Cronenberg på stranden i Cannes. Selv om Cronenberg har laget drøye filmer som Crash og Naked Lunch er han vennligheten selv. Foto: Privat

I en del av stranden ligger også paviljongen til de forskjellige nasjonalitetene. På ettermiddagen er det et cocktailparty for den canadiske regissøren David Cronenberg sin siste film, som vises i Cannes. Stemningen er god og det er hyggelig å spise kanape og skåle i champagne med andre deltakere der. Stjernen selv, David Cronenberg, er sosial og tar gjerne bilder sammen med fans. En nervøs kollega får låne speilreflekskameraet mitt og knisper undertegnede og regissøren av The Fly og Eastern Promses foran stranden. Det ble visst ikke i fokus. – Oh! Just like in that Woody Allen film  where everything was out of focus, humrer Cronenberg godlynt, og har ingenting imot å ta et nytt bilde. Like etterpå må han sette seg på stranden og gjøre intervju med pressen.

Mens det er kø og vanskelig å få billetter til kinoene i Cannes, er strandkinoen åpen for alle. Og er man heldig, får man en introduksjon fra en filmlegende. Foto: François Silvestre de Sacy / Festival de Cannes

En lett bedugget, ung praktikant for ett av PR-byråene vil gjerne ta et glass hetvin  på tomannshånd med undertegnede og diskutere alt annet enn film, siden hun har frikveld. Snart ser jeg på klokka at det er duket for dagens høydepunkt, Cinema de la Plage, og ber henne bli med.

Kveldens visning på stranda er B-filmen Deadlier than the Male fra 1966, en Bond-inspirert actionkomedie hvor en kvinnelig agent som skal stoppe en kriminell som bruker vakre kvinner som sine leiemordere. Filmen er en relativt uinteressant affære, men det er ikke uten grunn at det er setene er fullsatte. Det er nemlig ikke hvem som helst som introduserer kveldens visning.

Quentin Tarantino vant Gullpalmen for Pulp Fiction i 1994. Her er han flankert av John Travolta, Uma Thurman, Bruce Willis og Maria De Medeiros på fest i Cannes. Siden har han frekventert festivalen jevnt og trutt, og har både vært juryformann, promotert nye filmer, festet og gjort introduksjoner på strandkinoen. I år har diva Jane Fonda (80) tryglet om å få være med i en Tarantino-film. Foto: Patrick Hertzog / AFP

Vi får utdelt pledd til å ta på seg i den småkjølige luften. Det enorme lerretet ruver i strandsonen. I bakgrunnen skvulper Middelhavet inn. Vi sitter på første rad, og applauder i det Quentin Tarantino inntar podiet. Han forteller entusiastisk om den første filmen han kan huske å ha settt. Som liten guttunge gjorde Deadlier than the Male stort inntrykk på lille Quentin. Og det er ikke vanskelig å se at Pulp Fiction-regissøren nok har latt seg inspirere av filmen, med sexy, kvinnelige leiemordere, skjønt han har jo gjennomført konseptet mye bedre i filmer som Kill Bill 1 og 2. I skumringen på Rivieraen  virker Deadlier than the Male som en perfekt film å se.

Skribent. Nils Gjerstad har anmeldt flere hundre filmer totalt for en rekke aviser. Han har også hatt æren av å intervjue flere av Hollywoods regissører og skuespillere, og hans største anger er at han takket nei til Jennifer Lawrence før hun ble kjent. I tillegg har han jobbet med å produsere programmet Filmplaneten for NRK i Bergen.