Det norske spesialskipet som har deltatt i letingen etter det savnede passasjerflyet fra Malaysia Airlines i Indiahavet, setter nå kursen hjemover.
Malaysia Airlines rute MH370 forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 mennesker om bord i mars 2014.
Flyet er aldri funnet, men funn av vrakrester begrenset først letingen til et 25.000 kvadratkilometer stort område i Indiahavet. Siden ble området utvidet til 112.000 kvadratkilometer.
Australia, Malaysia og Kina innstilte i januar 2017 letingen etter det styrtede flyet, men etter press fra etterlatte ble den gjenopptatt i år.
Malaysia ga det amerikanske selskapet Ocean Infinity en tre måneders tillatelse til å lete etter det savnede flyet og lovet drøyt 540 millioner kroner dersom vraket ble funnet.
Ocean Infinity leide det norske supplyskipet Seabed Constructor fra selskapet Swire Seabed i Bergen, utstyrt med seks avanserte Hugin-miniubåter utviklet av Kongsberg Maritime i Horten. Disse kan lete ned til 6.000 meters dyp.
Seabed Constructor har siden gjennomsøkte hele 112.000 kvadratkilometer med havbunn, men uten å finne spor etter H370. Nå blir letingen avblåst.
– Ekstremt skuffende, sier Ocean Infinitys leder Oliver Plunkett.
– Vår motivasjon for å gjenoppta letingen var delvis håpet om å gi noen av de berørte svar. Det er derfor med tungt hjerte vi avslutter søket uten å ha nådd dette målet, sier han.
En talsmann for familiene til de som omkom i flystyrten takker Ocean Infinity for forsøket på å finne det savnede flyet.
– En stor takk til Ocean Infinity. Vi er takknemlige for at de forsøkte, sier Grace Nathan, som selv mistet moren sin i styrten.
(©NTB)